سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

 

آیفون 5، پرچمدار زیبای اپل

چکیده:
شاید زمانی که استیو جابز نخستین آیفون را معرفی می کرد، همه افراد، شرکت اپل را از نزدیک نمی شناختند. اما پس از عرضه نخستین آیفون، جو بازار تغییر کرد و نگاه ها به اپل معطوف شد. تا قبل از ورود اندروید به بازار، کاربران همچنان در شوک آیفون مانده بودند و آن را تنها بازیگر صحنه رقابت اسمارت فون ها می دانستند. با گذر زمان و پیشرفت اندروید بازار اندک اندک از چنگ اپل ربوده شد و گوگل خودی نشان داد
 آیفون 5، پرچمدار زیبای اپل

 

تنوع محصولات اندوریدی، قیمت معقول آنها و سیستم عامل بازشان کار را برای پیشرفت گوگل آسان کرد و آن را سیستم عامل شماره یک بازار کرد.

حال پس از 5 سال، اپل ششمین آیفون را که نازکتر، سبکتر و سریعتر از سری های قبل ساخته شده، به بازار عرضه کرده است. آیفونی که پس از مرگ استیو جابز پا به صحنه گذاشت، تقریبا تمامی مشخصاتش لو رفته بود و کمتر کسی بود که از مشخصات آن با خبر نباشد. شاید تیم کوک به اندازه استیو جابز در نگهداری اطلاعات محصولات آتی سخت گیر نیست و شاید هم این سیاست جدید بازاریابی اپل است که حداقل 6 ماه قبل از معرفی محصول جدید، نگاه مصرف کنندگان را معطوف به شایعات کند. به هر حال آیفون 5 تقریبا سعی کرد تا با سنجش نیاز بازار با قابلیت های جدید وارد عرصه رقابت شود. اپل تلاش کرده است تا آیفون 5 تقریبا در تمامی جنبه ها، نمونه پیشرفته آیفون 4S باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا حاصل تلاش 1 ساله اپل را ببینید.


سخت افزار

در نگاه اول شاید آیفون 5 تفاوت چندانی با نمونه قبلی خود نداشته باشد. اما تا زمانی که آن را در دست نگرفته اید، متوجه نخواهید شد که به چه اندازه باریکتر و سبکتر از آیفون 4S شده است. با وزنی معادل 112 گرم، تقریبا به میزان 20? از نمونه قبلی خودش سبکتر است. با وجود کاهش وزن، سایز آیفون تغییر کرده است و اندکی بزرگ شده و آیفون دیگر گوشی هوشمند 3.5 اینچی نیست و هم اکنون دارای یک صفحه نمایش 4 اینچی است. صفحه نمایشی که با بر هم زدن نسبت از 4:3 به 16:9 مهاجرت کرده است. شاید اگر اپل سایز صفحه را بزرگتر نمی کرد، نمی توانست قطعات درونی را در مساحت آیفون 4S و با ضخامتی کمتر جا دهد. پرچمدار جدید اپل دارای 124 میلیمتر طول، 59 میلیمتر عرض و 7.6 میلیمتر قطر دارد. با این حال هنوز کار کردن با آیفون با یک دست ساده است و انگشتان کوچکترین دست ها هم به راحتی به گوشه های صفحه می رسند.

پوشش آلومینیومی جایگزین شیشه پشت آیفون، یکی از دلایلی است که موجب کاهش وزن آیفون 5 گردیده است. آیفون جدید در 2 رنگ مشکی و سفید به بازار عرضه می شود که رنگ مشکی از آلومینیوم آنودیزه بهره می برد و در نوع سفید آن از آلومینیوم خام استفاده می شود. همانطور که تا کنون خوانده اید آلومینیوم آنودیزه شده مورد استفاده در بدنه آیفون مشکی به سادگی و در کوچکترین تماس با مواد سخت خش بر می دارد. لذا پس از مدتی کاملا زیبا خود را از دست می دهد. حتی در مدلی که به دست ما رسیده، خال کوچکی از خراشیدگی که به واسطه سهل انگاری کارکنان کارخانه فاکسکان به وجود آمده، به چشم می خورد.

نوار آلومینیومی دور تا دور آیفون که در نقاط خاص توسط مواد همرنگ با بدنه از یکدیگر جدا شده، همچنان نقش آنتن هوشمند را بازی می کند و آیفون تلاش می کند تا در هر حالتی بهترین وضعیت را برای آنتن دهی انتخاب کند. همان آنتن هایی که موجب دردسر اپل در آیفون 4 شد، هم اکنون بدون عیب کار می کند و دیگر خبری از کاهش سیگنال به هنگام در دست گرفتن آیفون نیست.

قسمت روی آیفون 5 نسبت به سری قبل آن تغییر چندانی نکرده است و تنها دوربین جلو HD آن به بالای قسمت صدا منتقل شده است. همچنین برخی از متخصصین بر این باورند که شیشه نصب شده بر روی صفحه نمایش توسط شرکت Corning تولید شده و این در شرایطی است که اپل این موضوع را رد و یا تایید نکرده است. دکمه Home آیفون در همان سایز قبلی باقی مانده و ما امیدواریم که در طول مدت استفاده، دوام بیشتری نسبت به سری های قبل آن داشته باشد و پس از 1 سال رو به افول نرود.

دکمه های افزایش و کاهش صدا، دکمه سکوت و دکمه روشن/خاموش نسبت به مدل قبلی تغییر نکرده است و همچنان در محل خود نسبت به آیفون 4S قرار دارند. محل قرارگیری جک 3.5 میلیمتری از بالای گوشی به پایین آن تغییر مکان داده است و عده ای از کاربران از این تغییر راضی هستند. همچنین اسپیکر قرار داده شده در پایین گوشی اندکی بزرگتر شده و محل قرارگیری میکروفون دارای سطح مقطع بیشتری است.

کانکتور لایتنینگ جدید اپل جای کانکتوری قدیمی 30-پینی را گرفته است و اپل اعتقاد دارد که این درگاه جدید بسیار پر سرعت تر از نمونه قبلی خود کار می کند. اما متخصصان طراحی می گویند اپل چاره ای جز استفاده از لایتنینگ نداشت، زیرا دیگر آیفون 5 جایی برای جای دادن درگاه بزرگ 30-پینی نداشت.

اما اعتراضات کاربرانی که از لوازم جانبی استفاده می کردند بسیار بیشتر از استقبال کنندگان لایتنینگ است. با وجود عرضه تبدیل لایتنینگ به درگاه 30-پینی، هنوز تعداد زیادی از لوازم جانبی و خودروها نمی توانند با آیفون جدید کار کنند. اما این همه دردسر برای تعویض درگاه اتصال یک مزیت کوچک نیز داشته است. در واقع از هر طرف که بخواهید می توانید کابل اتصال به درگاه را وصل کنید و به راحتی از آن استفاده کنید و بالا و پایین برای این کابل جدید مهم نیست. پس از یک بار اتصال به راحتی و چشم بسته می توانید آنرا متصل نمایید.

نکته جالب دیگر اینجاست که لایتنینگ یک درگاه اتصال USB 2.0 می باشد و هر چقدر هم سرعت اجزای داخلی آیفون زیاد باشد، همچنان شما درگیر محدودیت های سرعت در این استاندارد خواهید بود و معلوم نیست چرا اپل از استاندارد پرسرعت تری برای این موضوع استفاده نکرده است.

صفحه نمایش

اگر بگوییم که آیفون 5 دارای یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار است، اغراق نکرده ایم. صفحه نمایش آیفون جدید تنها 0.5 اینچ از مدل قبلی خود بزرگتر است و این میزان، یک ردیف 176 پیکسلی را نسبت به آیفون 4S به صفحه نمایش اضافه می کند. میزان رنگ نمایش داده شده توسط آیفون 5 نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت کرده است، اما همچنان می گوییم که به لحاظ نمایش میزان رنگ به پای Super AMOLED سامسونگ نخواهد رسید.

همچنین اپل معتقد است که تعداد لایه های میان صفحه نمایش و شیشه را کم کرده و این موضوع سبب می شود تا عملکرد مناسبی در نور آفتاب داشته باشد. اما بررسی ما در نور آفتاب آنچنان هم راضی کننده نبود و هنوز میزان زیادی از نور به چشم منعکس می شود. اپل می گوید که این صفحه نمایش می تواند تمامی طول طیف sRGB را نمایش دهد و این بدین معنی است که تقریبا هر رنگی که در این طیف موجود باشد می تواند توسط صفحه نمایش آیفون 5 نمایش داده شود.


چیپ های داخلی

به قسمت داغ ماجرا می رسیم، جایی که اپل یک جهش بزرگ نسبت به آیفون قبلی انجام داد و فکر می کنیم این حرکت اپل بقیه تولید کنندگان را به این سمت سوق دهد. اپل این بار سعی کرد تا پردازنده پرچمدارش را خودش طراحی کند و می گوید که این پردازنده 2 برابر سریع تر از سری قبلی و 22 درصد کوچکتر است. با اینکه اپل علاقه ای به اعلام تعداد هسته پردازنده و سرعت آن ندارد. اما بنچمارک ها نشان می دهد که پردازنده آیفون جدید یک پردازنده 2 هسته ای با فرکانس 1/05 گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده نیز 1 گیگابایت رم وجود دارد.

شاید یکی از بهترین حرکت های اپل طی سالهای اخیر همین موضوع عدم انتشار سرعت پردازنده و تعداد هسته آن باشد. کاری که اینتل، انویدیا و دیگر تولید کنندگان پردازنده به آن اعتقادی ندارند و همچنان سعی می کنند با اعلام اعدادی بالاتر، فروش خود را در بازار افزایش دهد. در حالی که این نکته حائز اهمیت است که فرکانس و تعداد هسته پردازنده مستقیما به عملکرد آن بستگی ندارد. اما هنوز تعداد زیادی از مصرف کنندگان به این موضوع پی نبرده اند و مرعوب اعداد و ارقام اعلام شده توسط تولید کنندگان هستند. این ها همان دسته از مصرف کنندگانی هستند که زمان خرید کارت گرافیک، قدرت آن را با میزان حافظه آن می سنجند و اعتقاد دارند که کارت گرافیگ 2 گیگابایت بهتر از مدل های 1 گیگابایتی کار می کند. دیگر زمان آن رسیده تا قدرت پردازش را با فرکانس پردازنده و تعداد هسته آن محک نزنیم و بسته به نیاز خود، آن را با عملیات پردازشی بسنجیم.

همچنین آیفون جدید در حجم های 16، 32 و 64 گیگابایتی به بازار عرضه می شود و قیمت پایه آن از 649 دلار آغاز می گردد. قیمتی که ما انتظار داشتیم اپل آنرا اندکی کاهش دهد تا بتواند در سبد خرید تعداد بیشتری از افراد قرار گیرد. اما قیمت همچنان بالا ماند و عده ای به دنبال گزینه های اندرویدی خواهند رفت.

تجهیزات بیسیم آیفون هم پیشرفت چشمگیری کرده اند و علاوه بر نسل سوم، نسل چهارم هم به آن اضافه گردیده است. شاید توضیح راجع به نسل چهارمی که هنوز ندیده ایم اندکی سخت باشد. اپل به منظور پشتیبانی جهانی از شبکه های نسل چهارم LTE دست به تولید مدل های متفاوتی از آیفون 5 زده است که مصرف کنندگان بسته به نیاز خود و نوع استاندارد استفاده شده در کشورشان می توانند یک مدل که دارای مشخصات خاص LTE باشد را انتخاب نمایند.

پشتیبانی از CDMA و GSM همچنان به قوت خود باقی است و تقریبا باند فرکانسی و نسل شبکه ای وجود ندارد که آیفون جدید نتواند به آن متصل شود. آیفون 5، این بار با پشتیبانی از nano-SIM به بازار آمده است. سیم کارتهای که به لحاظ اندازه بسیار کوچکتر از سیم کارتهای عادی هستند. کاربران ایرانی نگران بودند که نتوانند از آیفون 5 استفاده کنند، اما نگران نباشید، چون ما توانستیم به راحتی با بریدن یک سیم کارت میکرو شرکت ایرانسل به شبکه موبایل وصل شویم و از آن استفاده کنیم. متاسفانه امکان آزمایش سیم کارت های همراه اول و رایتل فراهم نشد و در صورتی که شما توانستید از آنها بر روی آیفون 5 بهره ببرید، تجربه تان را با ما در میان بگذارید.

آیفون جدید از استاندارد 802.11a پشتیبانی می کند و اگر فرکانس 2.4Ghz در اطراف شما بسیار آلوده است، می توانید به تجهیزات بیسیم با باند 5.8Ghz متصل شوید. وجود بلوتوث 4.0 و GPS و پشتیبانی از GLONASS جزو امکانات لاینفک آیفون جدید هستند.

دوربین

دوربین آیفون جدید تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی خود نکرده است و از همان سنسور 8 مگاپیکسلی بهره می گیرد و فوتون ها توسط 5 لنز و یک دیافراگم با حداکثر اندازه 2.4 به سنسور خواهند رسید. تنها تفاوت دوربین حاضر با نمونه قبلی خود، استفاده از یاقوت کبود به عنوان محافظ لنز های دوربین است. همان محافظی که گمان می رود باعث به وجود آمدن مشکل لکه های بنفش طی عکاسی از مناظر پر نور شود. همچنین عملکرد آن در شب اندکی بهبود یافته است و به لطف پردازنده جدید، شما می توانید عکسها را سریع تر از قبل ثبت کنید. در واقع این ثبت کردن به وضوح قابل مشاهده است و به راحتی پس از گرفتن اولین عکس متوجه آن خواهید شد.

با توجه به بهبود عملکرد دوربین آیفون 5، بازهم دوربین لومیا 920 یک سر و گردن بالاتر از آن می ایستد و این موضوع در ضبط ویدیو و ثبت تصاویر در تاریکی کاملا مشهود است. دوربین جلو که به منظور تماس ویدیویی تعبیه شده، نسبت به مدل قبل که دارای رزولوشن VGA بود پیشرفت چشمگیری در کیفیت و میزان دقت پیدا کرده است و می تواند ویدیوهایی با کیفیت 720p را ضبط نماید.

امکان جدید پانوراما به صورت پیشفرض به این نسخه از iOS اضافه شده است که شما توسط آن می توانید عکسهای عریض بگیرید. این امکان عکسهایی با کیفیت 28 مگاپیکسل تولید می کند که به لحاظ کیفیت بسیار خوب عمل می کند و گرچه این امکان کاملا عاری از مشکل نیست و ممکن است در بعضی نقاط چسباندن قطعات عکس به هم منجر به بوجود آمدن پیکسلهای مصنوعی می شود.

کیفیت ثبت ویدیو نیز همچون مدل قبلی به قوت خود باقی است و آیفون 5 می تواند با کیفیت 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه ویدیو های شما را ثبت کند. با توجه به افزایش قدرت پردازنده انتظار می رفت تا اپل امکان ضبط تصاویر با فریم ریت بیشتر و کیفیت کمتر را فراهم کند.
در عکس زیر می توانید کیفیت دوربین آیفون 5 را ببینید

کیفیت مکالمه و صدا

کیفیت مکالمه شاید به عنوان یکی از مهمترین اجزای یک تلفن همراه محسوب شود، اما متاسفانه در حال حاضر امروزه همه به دنبال سرعت پردازنده و مگاپیکسل دوربین هستند. آیفون 5 با بهره گیری از 3 میکروفون کیفیت مکالمه فوق العاده‌ای را برای شما به ارمغان می آورد. حتی در یک محیط شلوغ، شنونده مکالمه شما چیزی از صدای اطراف را نمی شنود و در حین صحبت کردن این موضوع کاملا شما را شگفت زده خواهد کرد. کیفیت خروجی صدای اسپیکرهای آیفون به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است و اسپیکر به راحتی توانایی اجرای صداهای زیر و بم را دارد.

هدفون های جدید

بالاخره اپل دست از سر هدفون های قدیمی اش برداشت و به سراغ طراحی جدید رفت. هدفون هایی که بیشتر شبیه یک فاجعه بودند تا محصول واقعی برای تولید صدا. هدفون های جدید اپل با طراحی جدید، کیفیت مطلوبی را به همراه می آورند و توانایی اجرای صداهای بیشتری را دارند. امکان دیستورت شدن آنها بسیار پایین است، اما در صداهای بم در ولوم بالا، گاها صداهای ناهنجاری را خواهید شنید. کیفیت ساخت آنها هم پیشرفت چشمگیری نسبت به مدل قبل کرده است و ریموت کنترل آنها خیلی نرم تر و روان تر کار می کند. همچنین کیفیت میکروفون موجود در ریموت هم بهبود یافته است. همانند سری قبل، هدفون ها به راحتی در اکثر گوش ها جا می گیرند و شما احساس راحتی با آنها می کنید. همچنین آنها در طی ورزش در گوش باقی می مانند و به راحتی از گوش بیرون نمی افتند.

 هدفون ها نیز به همراه یک کیس برای حمل راحت تر عرضه می شوند. اما به خاطر داشته باشید که این هدفون ها به اندازه همان 30 دلار می ارزند و کیفیت بهتری را به شما ارائه نخواهند کرد. اگر به دنبال کیفیت بهتر هستید، بهتر است به دنبال مارک های دیگر از قبیل Sennheiser و Shure بروید، این هدفون ها کیفیت مورد نظر شما را تامین نخواهند کرد.

قدرت و عمر باتری

سرعت بهبود یافته نکته ای است که شما پس از دقایقی کار کردن با آیفون متوجه آن خواهید شد. در واقع همان طور که اپل ادعا می کند، تقریبا اکثر عملیات ها تا 2 برابر سریعتر انجام می شوند و این موضوع کاملا برای تان مشهود است. از یک عکس گرفتن ساده تا باز کردن یک صفحه وب، همه و همه با سرعت بیشتر انجام می شود. شاید به جای صحبت کردن راجع به سرعت و عملکرد بهتر باشد تا نگاهی به بنچمارک بیاندازیم و ببینیم که پرچمدار جدید اپل چگونه در میدان نبرد باقی می ماند. برای دیدن بنچ مارک های بیشتر می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

 باتری 1440 میلی آمپر-ساعتی آیفون 5 که اندکی از همنوع قدیمی خود قوی تر است، توانست در تست ما 10 ساعت و 58 دقیقه دوام بیاورد. آزمایشی که وای-فای به صورت مداوم روشن بود و با نور 60? صفحه نمایش، یک فیلم HD مرتب در حال پخش بود. همچنین در تست متوسط روزانه، با مکالمات معمول و وای-فای همیشه روشن، این گوشی هوشمند توانست برای مدت 29 ساعت دوام بیاورد.

نرم افزار و سیستم عامل

روزهای اولی که اپل iOS را معرفی کرد، همه ما تقریبا هیجان زده بودیم و اما پس از ورود اندروید و دیدن امکانات آن به این نتیجه رسیدیم که اپل هم می تواند خیلی بهتر از این ها کار کند. در واقع تفاوت چندانی بین نسخه جدید iOS و نسخه قبلی آن وجود ندارد و این اتفاقات می توانست در یک آپدیت خیلی معمولی عرضه گردد. اما اگر شما نسخه 4 اندروید را با نسخه 2 آن مقایسه کنید، متوجه بهبودهای چشمگیر آنها خواهید شد.

به هر حال تیم مدیریت اپل بر این باور است که کاربر را با امکانات زیاد، سردرگم نکند و تا می توانند سیستم را بسته نگه دارند، که دستکاری های کاربران ناشی، منجر به ناپایداری سیستم نشود. پیشرفت اندروید روز به روز بیشتر می شود و اپل تلاش می کند سیستم عامل را همان طور ساده و همه پسند نگاه دارد.

نرم افزار جدید نقشه که جانشین نسخه گوگلی آن شده است، یه فاجعه اساسی است و این موضوع به حدی حاد شده است که تیم کوک به خاطر آن از مصرف کنندگان عذرخواهی کرد و گفت که به زودی این مشکلات حل خواهند شد. اپل اگر از ابتدا دست به این کار زده بود و خودش را به گوگل وابسته نمی کرد، شاید سطح توقعات کمتر بود و این مشکل این گونه جلوه نمی کرد. البته امتناع گوگل از به روز رسانی نرم افزار نقشه بر روی آیفون و همچنین عدم ارائه امکانات مشابه سرویس گوگل مپز در اندروید، اپل را مجبور کرد تا قید گوگل را به کلی بزند.

سرویس نقشه جدید به هیچ وجه قابل قیاس با سرویس گوگل نیست و در ایران هم این موضوع شدیدتر دیده می شود. به حدی که نام بعضی از خیابان ها به اشتباه در سرویس درج شده و یا اصلا خیابان وجود ندارد. (تصویر فرودگاه مهرآباد)

بهترین شیوه برای توصیف نسخه جدید iOS این است که بگوییم، این ورژن، نسخه صافکاری شده و بهبود یافته iOS 5 است.

جمع بندی

بهترین آیفونی که می توانید بخرید. شاید این بهترین جمله ایست که می توان با آن آیفون جدید اپل را توصیف کرد. در واقع آیفون جدید پیشرفت چشمگیری در تمامی زمینه ها نسبت به سری قبلی خود داشته است. البته این موضوع برای تمام موارد به جز سیستم عامل صادق است و متاسفانه همان طور که گفتیم نسخه جدید سیستم عامل در حد یک آپدیت جزئی است.

حداقل مبلغ سه میلیون و هشتصد هزار تومان را برای زیبایی، سرعت و کیفیت ساخت خواهید پرداخت و مطمئنا از خرید آن پشیمان نخواهید شد.
شما راجع به آیفون جدید چگونه فکر می کنید؟ آیا برنامه ای برای خرید آن دارید؟