سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

بیوگرافی مختصر شرکت های بزرگ دنیا

چکیده:
نحوه ی نام گذاری جالب و تاریخچه ی مختصری از شرکت های بزرگ دنیا
بیوگرافی مختصر شرکت های بزرگ دنیا

گوگل Google

 

google



در واقع گوگل نام یک عدد است، عددی شامل یک، یک و 100 صفر جلوی آن! این عدد به عنوان حداکثر توانایی مرور یک موتور جستجوگر شناخته می شود. بزرگی این عدد خارج از تصور است و در واقع هدف گوگل رسیدن به این تعداد جستجو توسط موتور جستجوی خود است.

 

 
اپل Apple

 

apple



اپل که به معنای سیب است، میوه محبوب موسس این شرکت استیو جابز (Steve Jobs) است. او باید برای شرکتش یک نام تجاری انتخاب می کرد، به همین خاطر او نام سیب را برای شرکتش انتخاب کرد. البته قبل از انتخاب این نام، از همکارانش در مورد انتخاب نام بهتری برای این شرکت کمک خواست؛ ولی مثل این که فقط نام اپل برازنده این شرکت بزرگ است.

 

 

سونی Sony

 

sony



سال 1945 موسسان این شرکت نام Tokyo Tsushin Kogyo را انتخاب کرده بودند؛ اما آنها بعد از مدتی تصمیم گرفتند یک نام ساده تر انتخاب کنند. اولین چیزی که به ذهن می رسید مخفف نام قبلی یعنی TTK بود، ولی نامی مشابه برای یک شرکت راه آهن (TTK) انتخاب شده بود.

آنها می خواستند در نام جدید نشانی از نام قدیمی هم باشد. این بار نام Totsuko را انتخاب کردند؛ ولی بعد از گذشت مدتی که این شرکت تبدیل به یک شرکت چند ملیتی شد، این نام از محبوبیت خوبی برخوردار نبود زیرا تلفظ آن برای خارجی زبان ها مشکل بود.

حالا دیگر نوبت یک نام بین المللی و با مفهوم بود، سونی از ترکیب دو واژه به وجود آمد؛ یکی کلمه لاتین Sonus به معنی صدا و دیگری Sonny کلمه ای که در دهه 1950 در آمریکا برای خطاب آقایان رشید به کار می رفت.

 

 

سان Sun

 

sun



این شرکت توسط 4 نفر از اعضای دانشگاه استنفورد تاسیس شد و نام Sun نیز مخفف (Stanford university Network) است.

آرم این شرکت مثالی شگفت آور از تقارن و نظم است؛ حروف n و u به ترتیبی در آرم قرار گرفته اند که حرف s را نیز تشکیل می دهند. اگر آرم این شرکت را در جهت عقربه های ساعت بخوانید همواره کلمه sun را مشاهده خ.اهید کرد.

 

 

اچ پی HP

 

hp



موسسان این شرکت Bill Hewlett و Dave Packard برای انتخاب نام، سکه پرتاب کردند! آنها می خواستند از بین 2 نام Hewlett-Packard(HP) یا Packard-Hewlett(PH) یکی را انتخاب کنند، اگر روی دیگر سکه می آمد نام این شرکت PH بود نه HP!

 

 

ادبی Adobe

 

adobe



نام این شرکت از نام یک رود که از کنار خانه جان وارناک –بنیانگذار این شرکت می گذارد- انتخاب شده است.

 

 

 

موتورولا Motorola

motorola


موسس این شرکت نام موتورولا را وقتی انتخاب کرد که به فعالیت در زمینه تولید رادیوهای خودرو پرداخت. در آن زمان یک شرکت رادیو سازی محبوب با نام ویکتورولا وجود داشت، نام موتورولا برگرفته از نام این شرکت است.

 

 

مایکروسافت Microsoft

 

microsoft



این نام توسط بیل گیتس انتخاب شده است. هدف این شرکت ارائه نرم افزار برای میکروکامپیوترها بود، به همین دلیل نام مایکروسافت برای این شرکت که تلفیقی از MICROcomputer و SOFTware است انتخاب شد.

 

 

زیراکس Xerox

xerox


ریشه یونانی XER به معنای خشک است. مخترع دستگاه زیراکس این نام را انتخاب کرد؛ چون دستگاه های او برخلاف نمونه های قبلی، از پودرهای خشک برای کپی کردن استفاده می کردند.

 

 

ردهت RedHat

 

redhat



بنیانگذار این شرکت آقای مارک اوینگ یک کلاه قرمز از پدربزرگش هدیه گرفته بود. او این کلاه را گم کرد و سپس در نسخه بتای ((لینوکس ردهت)) از مردم درخواست کرد هر کس از کلاه قرمز او خبر دارد به او خبر دهد! و این طور شد که این لینوکس ردهت نام گرفت!

 

 

 

آمازون Amazon

amazon


شاید فکر کنید که علامت پیکان زیر عبارت آمازون چیز خاصی نیست؛ ولی این همان چیزی است که این ارم را برجسته می کند. این فلش نشان دهنده این است که در آمازون هر چیزی از a تا z پیدا می شود. همچنین لبخند رضایت مشتری پس از خرید و استفاده از خدمات آمازون را نیز نشان می دهد.

 

 

اینتل Intel

 

intel



Bob Noyce و Gordon Moore در ابتدا قصد داشتند اسم شرکت خود را Moore Noyce بگذارند؛ ولی این نام قبلا توسط یک هتل زنجیره ای انتخاب شده بود. بنابراین آنها نام اینتل را که بر گرفته از INTegrated Electronics (الکترونیک تجمیعی) است انتخاب کردند.

 

 

یاهو Yahoo

 

yahoo



یاهو در لغت به معنای انسانی است با ظاهری نامناسب و اخلاق زننده است. موسسان این شرکت این نام را انتخاب کردند؛ چون خود را یاهو می دانستند!

 

 

سامسونگ Samsung

 

samsung



سامسونگ در زبان کره ای به معنای 3 ستاره است. عدد 3 برای کره ای ها سمبل قدرت و بزرگی و ستاره نشانه جاودانگی است.

سامسونگ از ابتدا تا کنون آرم های مختلی داشته و در همه آنها 3 ستاره به چشم می خورد؛ البته به جز آرم کنونی این شرکت.

 

 

eBay

ebay


آقای پیر امیدیار (Pierre Omidyar) موسس ایرانی این شرکت می گوید این نام را انتخاب کرده چون به نظر او بسیار جذاب است.

البته نام اولیه این وبسایت خرید و فروش Echo Bay بوده است، ولی هنگام ثبت نام نشانی اینترنتی EchoBay.com، قبلا توسط یک شرکت طلا سازی انتخاب شده بود و او نزدیک ترین نام یعنی eBay را انتخاب کرده است.