سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

کد خبر: 285019
تاریخ انتشار: 23 آبان 1391 - 20:01
شبکه های تلویزیونی رسانه ملی با توجه به شعار فرهنگ حسینی و بیداری اسلامی برای دهه نخست ماه محرم امسال برنامه های متنوعی تدارک دیده اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر  به نقل از روابط عمومی سیما  شبکه های تلویزیونی برای تحقق اهداف برجسته سازی نقش عاشورا در تحکیم و ارتقاء امربه معروف و نهی از منکر، تاکید بر نماز به عنوان یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع)، معرفی جایگاه جوان در قیام عاشورا، معرفی ابعاد بیدارگرایانه قیام حسینی به عنوان الهام بخش قیام های مردمی منطقه و درس گرفتن از قیام امام حسین(ع)  در شرایط دشوار مانند تحریم ها این  برنامه ها را تدارک دیده اند.
 در ماه محرم امسال ، معرفی عاشورا در اندیشه های امام خمینی(ره) از مسایلی است که در برنامه های مختلف شبکه یک سیما با بهره گیری از نظرات کارشناسان علوم دینی مطرح و بررسی می شود .
 بخشی از برنامه های شبکه یک دراین ایام به این شرح است:
- برنامه زنده " این شب ها " از گروه معارف هر شب روی آنتن می رود ، در این برنامه مسائل مختلف بیداری اسلامی در جهان عرب و ارتباط آن با قیام عاشورای حسینی بررسی می شود .
- برنامه مستند " در امتداد غدیر " کاری از گروه مستند این شبکه ، نمایی از زندگی شیعیان جهان را در 10 قسمت 30 دقیقه ای ، از دوم محرم ساعت 16 و 15 دقیقه هر روز به تصویر می کشد .
- سلسله سخنرانی با موضوع نقش زنان عاشورایی، جایگاه عزت دینی و عفت در ترویج فرهنگ عاشورایی از گروه معارف شبکه یک ، ساعت 10 هر روز روی آنتن می رود .
- برنامه مستند " به رنگ آفتاب " نیز از دوم محرم ساعت 20 و 10 دقیقه هر روز به مدت 10 روز روی آنتن می رود و تلاش می کند به سوالاتی چون نقش عاشورا در ادبیات سیاسی دنیا و نقش عاشورا در دفاع از میهن پاسخ دهد .
- برنامه " پلاک یک " آمادگی تکایا و مساجد را در روزهای عزادای امام حسین (ع) به تصویر می کشد .
-  فیلم سینمایی مختارنامه  سه ، چهار و پنج آذرساعت 22 روی آنتن خواهد رفت و تله فیلم های تعبیرخواب، شیخ شریف و رقص روی یخ نیزدر همین روزها ساعت 15:30 پخش می شود .
بخشی از برنامه های شبکه دو سیما در دهه نخست محرم نیز به این شرح است :
- برنامه "‌ در سوگ سید الشهدا " کاری از گروه معارف شبکه دو سیما ، دراین برنامه برای نخستین بارمداحان پیشکسوت به دو زبان ترکی و فارسی و مداحان نوجوان با گویش‌های مختلف ایرانی مداحی می کنند .
- مجموعه تلویزیونی " یک تکه زمین  "  به نویسندگی علی اکبر محلوجیان، کارگردانی مهدی کرم پور کارگردانی و تهیه کنندگی محمدعلی اسلامی برای پخش در شب های دهه نخست محرم در نظر گرفته شده است .
-  میان برنامه " آب و آینه " در 10 قسمت 5 دقیقه‌ای، در سوگ سید الشهدا به تهیه کنندگی محمدتقی فاضلی، برنامه " تکیه گاه " به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور، برنامه ترکیبی "سی روزه" به تهیه کنندگی محمد حسین صفری و مستند" خاطرات یک پیاده "
- " تکیه محل ما " نیز از برنامه‌های تدارک دیده شده در گروه تامین برنامه شبکه دو سیماست. این برنامه تصاویرارسالی مردم را  از تکیه‌های محرم به صورت میان برنامه‌های کوتاه نمایش می‌دهد.
- فیلم‌های تلویزیونی معناگرا نیز از 26 آبان به مدت 10 شب روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.
- فیلم‌های تلویزیونی " روز واقعه" به کارگردانی شهرام اسدی، "سفیر" به کارگردانی فریبرز صالح، "تکیه بر خورشید" به کارگردانی حسین سحر خیز، "روشنی صبحدم " به کارگردانی جواد مزدآبادی، "صلاه ظهر" به کارگردانی افشین صادقی، "سایه بر خورشید" به کارگردانی محمد تقی انصاری،‌ "راه" به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، "فرمانده" به کارگردانی علی عطشانی و "مقصد" به کارگردانی اصغر نعیمی ، از اول محرم (26 آبان) ساعت 21 روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت .
بخشی از برنامه های دهه نخست محرم در شبکه سه سیما :
- حجج اسلام سید مهدی میرباقری، حسین انصاریان، عالی، رفیعی و طائب با حضور در برنامه های مختلف از مقاومت عاشورایی به عنوان تنها راه برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی و تبیین فرهنگ بسجی در پرتو قیام امام حسین(ع) سخن خواهند گفت.
 - مستند "جهان شهریها " هرشب ساعت 21:30  از مسلمانان جهان می گوید .
- برنامه " مصباح " با اجرای حسن سلطانی و تهیه کنندگی علی اهرابی نیا از جمعه 26 آبان ماه هرشب ساعت 22:30 در 15 قسمت 70 دقیقه ای تقدیم علاقمندان می شود.
- قرائت زیارت وارث و سایر ادعیه از حرم مطهر امام حسین (ع) به طور زنده از بخش های دیگر برنامه و پخش عزاداری از کربلای معلی بطور زنده از ویژه برنامه تاسوعا و عاشورا است.
بخشی از برنامه های شبکه چهار سیما در دهه نخست محرم :
- راسخون مستندی از عاشقان حسین(ع) به تهیه کنندگی محمدرضا دزفولی است که  در 7 قسمت 30 دقیقه ای در گروه مستند تهیه شده است و هر قسمت با داستان و ساختار متفاوتی به موضوعات مرتبط با محرم می پردازد.
- مداحان اهل بیت همچون ذبیح الله ترابی، مرتضی طاهری، ابوالفضل بختیاری و حسن خلج نیز با مداحی در رثای اهل بیت در این شبکه حضوری پررنگ خواهند داشت.
- سری دوم برنامه " گفت و گوی تنهایی" در 13 قسمت 30 دقیقه ای ویژه ماه محرم تهیه می شود.
- برنامه مستند بازخوانی مقتل امام حسین(ع) در کشته اشکها در 13 قسمت 20 دقیقه ای برگرفته از کتاب نفس المهموم از شیخ عباس قمی ساخته می شود.
-  اشعار عاشورایی بر روی تصاویر تولیدی و سخنرانی بزرگانی مانند شهید مطهری درباره حادثه کربلا از دیگربخش های این برنامه است.
-  برنامه "هزار و یک شب"در ایام محرم به موضوعات مرتبط با این ایام می پردازد.
- واگویه های شبیه خوانی در 4 قسمت 15 دقیقه ای درقالب پرده خوانی و شبیه خوانی وقایع عاشورا را بازگو می کند.
بخشی از برنامه های شبکه پنج سیما در دهه نخست محرم :
- برنامه "خوش بشنو این حکایت"  در 20 برنامه 5 دقیقه ای مراسم عزاداری در اماکن متبرکه را با برقراری ارتباط مستقیم با کربلا معلی، نجف اشرف، مشهد مقدس، قم و شیراز به تصویر می کشد.
- در برنامه "سخنرانی های کوتاه از آیات عظام " گزیده ای از سخنرانی آیات عظام پیرامون ماه محرم در 15 کلاکت 15 دقیقه ای پخش می شود.
- برنامه "درس ها و عبرت های عاشورا" به گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری اختصاص دارد . این برنامه 10 کلاکت 3 دقیقه ای همراه با نریشن و تصویر است.
- "نغمه عشاق" عنوان برنامه ای زنده است که در مدت زمان 90 دقیقه ای پخش می شود.
- گروه فیلم و سریال مجموعه اپیزودی " شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" را ویژه محرم در 10 قسمت 40 دقیقه ای  به کارگردانی احمد و محمود معظمی و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان تهیه و تولید کرده است.
- مسابقه"گوی طلایی و رد پا" نیز با حال و هوای ایام عزاداری سالار شهیدان طراحی و تنظیم شده است.
- مجموعه تلویزیونی "دختران حوا" عنوان به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی علی اکبر جناغی و عزیز علیزاده در ایام محرم پخش می شود.
بخشی از برنامه های شبکه مستند سیما در دهه نخست محرم :
- سفری از بودن تا شدن آخرین قسمت از مجموعه سفر ،  دهه نخست محرم از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
- مجموعه مستند " اهل سوگ"  نخستین قسمت از سه گانه داریوش یاری است وآیین های ملی و مذهبی را به قاب تلویزیون می برد.
- "شب های مستند" به تهیه کنندگی "بابک میرزایی" هر شب بجز جمعه ها، ساعت 23 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
- برنامه ترکیبی مثبت هفتاد این بار دوربین خود را برای روایت آداب و رسوم دوران های گذشته در مراسم محرم مقابل سالخوردگان می برد.
- ده قسمت از مجموعه «فراتر از تاریخ» دهه اول محرم روی آنتن شبکه مستند می رود.
- مستند گزارشی «دوربین هفت» آیتم های آموزشی ویژه ایام محرم  پخش می کند.
- برنامه تلویزیونی «مشاعره آیینی» از اول محرم به مدت 13 شب از شبکه آموزش روی آنتن می رود.
- فیلم های "صدای پای خدا"،"تکیه بر خورشید"،"حکمت پنهان" و "راه" از فیلم های در نظر گرفته شده در ایام محرم است.