سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

کد خبر: 285008
تاریخ انتشار: 23 آبان 1391 - 16:29
یک مسوول فلسطینی و منابع نزدیک به خانواده یاسر عرفات از آغاز عملیات نبش قبر عرفات طی امروز (سه‌شنبه) خبردادند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، یک مقام نزدیک به خانواده یاسر عرفات، رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیانگذار جنبش فتح به خبرگزاری فرانسه گفت: از امروز عملیات نبش قبر یاسر عرفات آغاز شد و ماموران طبقه سیمانی اطراف قبر عرفات را برداشتند و نبش قبر کامل عرفات 15 روز طول خواهید کشید.
وی خاطرنشان کرد که نبش قبر عرفات طی چندین مرحله انجام خواهد شد و نبش قبر تنها با حضور بازپرسان فرانسوی، کارشناسان سوئیسی و کارشناسان روس که در تحقیقات درباره مرگ عرفات شرکت دارند، انجام خواهد شد.
وی ادامه داد که بلوک‌های سیمانی و سنگ‌های اطراف قبر برداشته شده سپس میله‌های آهنی دور قبر را برمی‌داریم و بعد به خاک می‌رسیم.
درحال حاضر در اطراف قبر یاسر عرفات تدابیر امنیتی اتخاذ شده و آنجا به روی بازدید کنندگان بسته شده است
یک عضو خانواده عرفات گفت که با توجه به موافقت تشکیلات خودگردان فلسطینی با تحقیقات در مورد علت مرگ یاسر عرفات، ماموران فلسطینی عملیات نبش قبر رهبر سابق فلسطینیان را آغاز کرده‌اند.
قرار است گروهی از کارشناسان تشخیص جرم از کشورهای سوئیس، فرانسه و روسیه به منظور تشخیص علت مرگ رهبر سابق فلسطینیان به رام الله، مقر تشکیلات خودگردان و محل آرامگاه یاسر عرفات عزیمت کنند و به بررسی بقایای جسد او بپردازند.
جسد یاسر عرفات در مقبره‌ای در رام الله به خاک سپرده شده است و روز دوشنبه، ماموران فلسطینی اطراف قبر او با پرده‌ای پوشاندند.
قرار است کارشناسان تشخیص جرم حدود دو هفته دیگر وارد رام الله شوند و انتظار می‌رود تا آن زمان عملیات نبش قبل و نمونه برداری از بقایای جسد خاتمه یافته باشد.
مقامات تشکیلات خودگردان با نبش قبر و تحقیق پیرامون مرگ عرفات مخالفتی نکردند
در این عملیات، تنها معدودی از ماموران تشکیلات خودگردان شرکت دارند و اجازه عکسبرداری از بقایای جسد داده نمی‌شود.
پیشتر "توفیق الطیراوی"، رئیس کمیته تحقیق در خصوص چگونگی درگذشت یاسر عرفات اعلام کرد که زمینه‌سازی‌ها برای نبش قبر عرفات و برداشت نمونه از بقایای جسد وی در حال انجام است و نبش قبر وی انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: تشکیلات خودگردان در این راستا جدی و مصر است تا ابهامات پیرامون چگونگی مرگ یاسر عرفات کاملا روشن شود و هم‌اکنون نیز هماهنگی‌هایی با گروه‌های مرتبط با پرونده عرفات در فرانسه، سوئیس و روسیه برای نبش قبر وی در جریان است.
الطیراوی ادامه داد: تشکیلات خودگردان تمامی تدابیر لازم را برای استقبال از کمیته‌های پزشکی فرانسوی و سوئیسی به عمل آورده تا آنها بتوانند هرچه سریع‌تر از بقایای پیکر عرفات نمونه‌برداری کنند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر برخی از اعضای خانواده عرفات از جمله ناصر القدوه، خواهرزاده وی و رییس موسسه ""یاسر عرفات"" اعلام کرده بودند که نبش قبر عرفات توهین به وی و همه فلسطینی‌ها است.
القدوه که پیش‌تر وزیر امور خارجه فلسطین نیز بوده، تاکید کرده بود: براساس اطلاعات پزشکی که به ما رسیده، اصولا نبش قبر عرفات هیچ فایده‌ای نخواهد داشت چراکه پس از چند سال آثار موادی که تیم‌های پزشکی به دنبال آن هستند به طور کامل از بین می‌رود و حتی با نمونه‌برداری هم نمی‌توان حقیقت را فهمید.
مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین با استناد به سخنان خدیجه القدوه، تنها خواهر یاسر عرفات که گفته بود عرفات متعلق به همه فلسطینی‌ها است، اعلام کردند که خانواده رییس پیشین تشکیلات خودگردان با نبش قبر وی موافق است و این کار حتما انجام می‌شود.
در ماه سپتامبر، گزارش شد که بر اساس درخواست قضایی سهی عرفات، بیوه رهبر سابق فلسطینیان، هیاتی برای بررسی علت مرگ یاسر عرفات تعیین و خواستار اجازه مقامات فلسطینی برای نبش قبر و بررسی جنازه او شده است.
درخواست همسر عرفات پس از آن ارائه شد که یک گروه از کارشناسان سوئیسی اعلام کردند که در لباس‌های باقی مانده از رهبر فلسطینیان، آثاری از ماده رادیو اکتیو پلونیوم 210 که یک ماده به شدت سمی است یافت شده است.
یاسر عرفات در ماه اکتبر سال 2004 به شدت بیمار شد و منابع رسمی فلسطینی در آن زمان، بیماری او را ابتلای به آنفلوانزای شدید اعلام کردند اما با شدت گرفتن بیماری، رهبر فلسطینیان که دچار حالت تهوع، درد شدید در ناحیه شکم، اسهال و کاهش غیرعادی سلول‌های قرمز شده بود، برای درمان به بیمارستان نظامی پرسی در حومه پاریس انتقال یافت.
رهبر فلسطینیان کوتاه مدتی پس از ورود به بیمارستان، به کما رفت و در روز 11 نوامبر درگذشت در حالیکه به گفته منابع رسمی، پزشکان با وجود انجام انواع آزمایش‌ها، نتوانستند علت اصلی بیماری او را تشخیص دهند.
پس از مرگ یاسر عرفات، کالبد شکافی جهت تعیین علت مرگ صورت نگرفت اما چندی پیش، یک وبسایت فرانسوی سندی را تحت عنوان گزارش پزشکی راجع به مرگ عرفات منتشر کرد و گفت که علایم بیماری رهبر فلسطینیان حاکی از مسمومیت یا ابتلای به بیماری ایدز نبوده است.
با این همه، بیماری نابهنگام و مرگ سریع یاسر عرفات باعث شد تا بسیاری از فلسطینیان با اشاره به ناخرسندی مقامات اسرائیل از آنچه که خودداری عرفات از مقابله موثر با گروه‌های تندرو فلسطینی می‌دانستند، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل را به قتل او متهم کنند در حالیکه برخی منابع اسرائیلی ابتلای عرفات به بیماری ایدز را مطرح ساختند.
یاسر عرفات در سال 1929 از والدین فلسطینی در قاهره متولد شد و در طول تحصیل، به فعالیت‌های سیاسی روی آورد.
وی از پایه گذاران جنبش فتح بود و پس از پیوستن این جنبش به سازمان آزادیبخش فلسطین - ساف - به رهبری این سازمان برگزیده شد و عنوان رهبر اصلی فلسطینیان را به خود اختصاص داد.
در این سمت بود که یاسر عرفات توافقنامه صلح اسلو را با اسرائیل امضا کرد و از سال 1994، ریاست تشکیلات خودگردان را برعهده داشت.