سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ


احرامی از خاک و خون



احرامی از خاک و خون

 
چرا حج سید الشهداء «علیه السلام»از موضوعات خاص و ویژه قرار گرفت؟

موضوعات خاصه امام حسین«ع»
 

از جمله موضوعات خاص و منحصر به فرد حضرت سید الشهدا(ع)، حج ایشان است، در مقابل بیت ا... الحرام. همانگونه که واجب است حج بیت ا... الحرام بجا آورده شود همچنین مستحب است حج سید الشهدا(ع) که همان زیارت ایشان است، بجا آورده شود، گر چه بعضی فقها آن را برای یکبار، واجب می دانند کما اینکه حج سید الشهدا(ع)را تمامی پیامبران حتی پیامبر گرامی اسلام(ص)نیز بجا آورده اند و این فضیلتی را که خداوند به ایشان مرحمت فرمود بدین جهت است که امام(ع)حجی بجا آورده اند که تاکنون احدی بجا نیاوده است و قادر به انجام آن نبوده و نخواهد بود.
حجش را طوری بجا آورد که تاکنون کسی بجا نیاورده و تلبیه گفت: به طوری که کسی مثل او تلبیه نگفته، همه ی بلاها را قبول کرد و لبیک گفت احرامی بست که تاکنون کسی نبسته است احرامش دو پیراهن بود یکی از خاک و دیگری از خون.
گفته اند، حج خانه طواف خانه است و طواف حقیقی طواف دل است که شخص قطع علایق دل کند، حضرت علاقه ها را تماماً از دل برید بلکه خود دل را هم برای محبت خدا قطع کرد. اینگونه بود که حجش از وسائل خاصه اش شد. سعیی برای خدا کرد که احدی چنین سعی نکرده است. هفتاد بار از خیمه گاه به قتلگاه آمد و شد نمود هم برای فریاد رسی شهداء و هم دادخواهی زنان در خیمه.
چرا حج سید الشهدا(ع) از وسائل خاصه شد؟ برای اینکه امانتی کرد که کسی مثل او نکرد در حج بیت ا... باید حجر الأسود را بوسید و استلام حجر کرد و عرض کرد «أمانتی أدیتها»و نیز سید الشهداء(ع) در روز عاشورا و در صحرای کربلا قربانی ها کرد که احدی چنین قربانی نکرده که یکی از قربانیانش حضرت علی اکبر(ع) بود. که حضرت فرمود: خداوندا شاهد باش که به سوی این قوم مردی می رود که شبیه ترین مردم به رسول اللّه(ص)از نظر خلق و رفتار و گفتار است.
زیارت هیچ کس لبیک ندارد مگر زیارت سید الشهداء که شخص باید در زیارت او لبیک بگوید و اگر کسی لبیک را درست بگوید مثل کسانی خواهد بود که در محضر حضرت لبیک گفتند.(لبیک داعی اللّه)و از جمله وسائل «البکاء علیه»یعنی گریه کردن بر آن حضرت است. پیامبر(ص) فرمودند: هر چیزی از برای آن در اجر و ثواب حدی است مگر گریه بر سید الشهداء(ع) که ثوابش حدی ندارد.
از دیگر وسائل حضرت سید الشهداء(ع) آب دادن به ایشانست و این مختص به آن حضرت است چرا که هیچ امامی و پیغمبری تشنه از دنیا نرفت.
انشاء اللّه که خداوند ما را از زائرین و پیروان واقعی آن حضرت قرار بدهد.
برگرفته از سوگ نامه اهل بیت(ع)(مقتل شوشتری) از لسان آیت اللّه علامه حاج شیخ جعفر شوشتری
منبع:نشریه روشنان، شماره