سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

در روز‌های گذشته، سفر منطقه‌ای رئیس مجلس شورای اسلامی به سه کشور سوریه، لبنان و ترکیه، در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشت؛ اما امروز مقامات ترکیه، دستپاچه مواضعی علیه ایران در پیش گرفته‌اند؛ مواضعی که به ظاهر در واکنش به سخنان و مواضع علی لاریجانی بوده است!
کد خبر: 287404
تاریخ انتشار: 06 آذر 1391 - 16:16
در شرایطی که در روزهای اخیر، تنش‌های سیاسی میان ایران و ترکیه بر سر استقرار موشک‌های ناتو در مرز ترکیه با سوریه افزایش یافته، مقامات دولت آنکارا به ادعاها و بهانه‌جویی‌های جدید علیه ایران متوسل شده‌اند. در این راستا، وزیر کشور ترکیه مدعی شده ایران از گروه ترویستی «پ.ک.ک» حمایت می‌کند.

به گزارش «تابناک»، «ادریس نعیم شاهین»، وزیر کشور ترکیه امروز در اظهاراتی، ایران را به حمایت از گروهک ترویستی «پ.ک.ک» متهم کرد. 

روزنامه «حریت» ترکیه به همراه انتشار این خبر به نقل از شاهین نوشته: «ما از حمایت ایران از «پ.ک.ک» آگاهی کامل داریم». 

این روزنامه اشاره کرده، این سخنان در حالی گفته می‌شود که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، به تازگی در سفر به ترکیه، با مقامات این کشور دیدار کرده است. 

وزیر کشور ترکیه در ادامه مدعی شده است: «ما می‌دانیم آن دسته از اعضای «پ.ک.ک» که مجروح می‌شوند، در بیمارستان‌های ایرانی تحت درمان قرار می‌گیرند». 

البته این ادعای شاهین، موضوع جدیدی نیست و مشابه آن پیش از این نیز چندین بار از زبان برخی مقامات دولت آنکارا گفته شده است. 

با این حال، آنچه جالب توجه است، این که مقامات ترکیه‌ای با چشم بستن بر همه واقعیات منطقه‌ای و مواضع دیگر کشور‌ها نسبت به منافع ملی‌شان، چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند. 

در این باره باید گفت، ایران، خود سال‌هاست با شاخه ایرانی «پ.‌ک.‌ک»، یعنی گروهک تروریستی «پژاک» درگیر بوده و منطقاً نمی‌تواند هیچ حمایتی از این گروهک داشته باشد. از سوی دیگر، ایران همواره از نخستین کشورهایی بوده که حملات تروریستی «پ.‌ک.‌ک» در درون خاک ترکیه را محکوم کرده است. 

افزون بر این، مقامات دولت آنکارا تاکنون هیچ گونه سند و مدرکی درباره ادعاهای این چنینی خود ارائه نداده و صرفاً در مقاطع گوناگون، آنها را تکرار آن‌ها کرده‌اند. 

به نظر می رسد اکنون نیز آنچه سبب شده این افراد بار دیگر دست به دامن این گونه بهانه جویی‌ها شده و سعی در بر هم زدن فضا علیه ایران داشته باشند، مخالفت صریح ایران با استقرار سامانه موشکی «پاتریوت» ناتو در مرز ترکیه با سوریه است. 

ایران بر این باور است که استقرار این سامانه نه تنها به حل مسائل منطقه‌ای مرتبط با بحران سوریه کمکی نمی‌کند، بلکه در عمل، معادلات منطقه‌ای را پیچیده‌تر نیز خواهد کرد. این پیامی است که علی لاریجانی نیز در سفر خود به ترکیه، به مقامات دولت آنکارا انتقال داده است. 

لاریجانی در بازگشت از سفر منطقه‌ای خود ـ‌ که در آن از سوریه، عراق و ترکیه بازدید کرده بود، گفت: «در ترکیه درباره سپر موشکی و اثرات تشدید کننده این سپر بحث کردیم. امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و به همکاری بیشتر ایران و ترکیه بینجامد». 

وی همچنین به آشکارا گفته بود: «استقرار این سامانه در منطقه، اثرات منفی دارد و مسائل منطقه را تشدید خواهد کرد». 

افزون بر این، گفته می‌شود لاریجانی در دیدار با مقامات ترک، می‌خواسته به آن‌ها بفهماند که ترکیه در موضوع سوریه اشتباه می‌کند و ایران آمادگی دارد ترکیه را از این مشکل بیرون آورد.

اما در پایان، جالب‌تر از همه اینکه به نظر می‌رسد، مقامات ترکیه، اتهام حمایت از «پ.‌ک.‌ک» را به همه کشورهای غیرهمسو با خود نسبت می‌دهند؛ زیرا شاهین به جز ایران، ارمنستان و عراق را نیز به حمایت از این گروه متهم کرده است!