سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

کیوسک بین‌المللی «تابناک»
مخالفت ایران با استقرار موشک‌های ناتو در ترکیه و احتمال استقرار آن‌ها بیش از زمان از پیش اعلام شده، اظهارات دو سناتور آمریکایی علیه ایران و تقاضا از دولت آمریکا برای افزایش فشار‌ها بر کشور و ادعاهای مفتی اعظم سعودی علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: 287244
تاریخ انتشار: 06 آذر 1391 - 09:00
مخالفت ایران با استقرار موشک های ناتو در ترکیه و احتمال استقرار آن ها بیش از زمان از پیش اعلام شده، اظهارات دو سناتور آمریکایی علیه ایران و تقاضا از دولت آمریکا برای افزایش فشارها بر کشور و ادعاهای مفتی اعظم سعودی علیه ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از اخبار مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به مخالفت ایران با استقرار موشک‌های ناتو در مرز ترکیه با سوریه اختصاص دارد. 

در این باره، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی با اشاره به درخواست ترکیه برای استقرار موشک‌های «پاتریوت» در خاک خود، نوشته به اعتقاد ایران، مستقر شدن این موشک‌ها به مسائل و مشکلات منطقه خواهد افزود. 

این خبرگزاری به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران پس از بازگشتش از سفر منطقه‌ای خود اشاره کرده که گفته بود: «استقرار این سامانه در منطقه، اثرات منفی دارد و مسائل منطقه را تشدید خواهد کرد». 

در همین راستا، اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مورد توجه رویترز قرار گرفته که گفته بود، استقرار این موشک‌ها تنها اوضاع را در منطقه دشوار‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین به سخنان مقام‌های ترکیه اشاره کرده که این موشک‌ها را صرفاً دارای کاربرد دفاعی دانسته‌اند.
با این حال، روزنامه «حریت» ترکیه که مصاحبه‌ای در همین زمینه با یک استاد دانشگاه انجام داده، می‌نویسد: شاید موشک‌های ناتو، مدت زمانی بیش از آنچه پیشتر اعلام شده، در ترکیه بمانند. 

«مصطفی کیباراوغلو»، رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل در دانشگاه «اوکان» استانبول در این رابطه گفته، احتمالاً موشک‌های پاتریوت حتی پس از فروکش کردن جنگ‌ها در سوریه نیز در خاک ترکیه باقی خواهند ماند. وی دلیل این امر را تنش‌های منطقه‌ای، به ویژه تنش‌های موجود میان ایران و رژیم اسرائیل دانسته است. 
به باور وی، شاید کشورهای اروپایی احساس کنند، باید تضمین‌هایی به ترکیه دهند تا این کشور بتواند در مقابل درگیری‌های بزرگ‌تر در منطقه، از جمله میان ایران و اسرائیل از خود دفاع کند. 

اما روز گذشته، دو تن از سناتورهای آمریکایی نیز اظهاراتی علیه ایران مطرح کرده‌اند که در میان برخی از مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته است.
در نخستین مورد، خبرگزاری کویت نوشته، سناتور «جان مک کین» در اظهاراتی درباره تحولات منطقه، از یک سو خواستار فشار بیشتر بر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر شده تا در فرمان جدید خود بازنگری کند و از سوی دیگر، مدعی شده ردپای منازعه اخیر غزه را باید در ایران جست‌و‌جو کرد. 

وی موضوع کمک موشکی ایران به نیروهای مقاومت فلسطینی و مسأله هسته‌ای ایران را به هم ارتباط داده و گفته تا هنگامی که ایران احساس نکند باید هزینه بپردازد، به کارهای خود ادامه خواهد داد. وی مدعی شده ایرانیان تهدیدی را متوجه صلح و ثبات در سراسر جهان می‌کنند و آمریکا باید راهبردی برای مقابله با این امر بیندیشند.

«نشنال ژورنال» نیز در مطلبی به نقل از سناتور «کارل لوین»، رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی سنا نوشته، بزرگترین چالش در حل و فصل درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها این است که محمد مرسی، رئیس جمهور مصر ـ که نقش مهمی در برقراری آتش بس کنونی داشت ـ به اتحاد با غرب علیه ایران کشانده شود. 

وی همچنین گفته: «دولت اوباما باید به نزدیک کردن کشورهای جهان به یکدیگر علیه ایران ادامه دهد. ریشه مشکل اینجاست». وی افزوده، یکی از موضوعات مهم در درگیری فلسطین و اسرائیل، درک این موضوع است که آیا سپر موشکی «گنبد آهنین» اسرائیل برای مقابله با موشک‌های ایران نیز کافی خواهد بود یا خیر. 

در پایان، سایت خبری «عربین بیزنس» سخنانی از مفتی اعظم عربستان سعودی را بازتاب داده که طی آن، غیرمستقیم ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. به نوشته این سایت، «شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ»، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انجام تظاهرات در کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران را به ایجاد ناآرامی در میان مسلمانان شیعه مذهب منطقه متهم کرده است. وی که در این بیانیه از نامی جعلی برای خلیج فارس استفاده کرده، گفته این منطقه در معرض حملاتی با هدف بی اعتبار کردن مذهب و از میان بردن منافع مادی و ثروت کشورها قرار گرفته است. وی از مردم خواسته از «دشمنان» که از آنها می‌خواهند تظاهرات کنند، پیروی نکنند.