سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری مطرح کرد
سخنگوی دستگاه قضا دستگیری دو تن از مرتبطین بسیار مهم سفید در پرونده مهدی هاشمی را تایید کرد.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در چهلمین نشست خبری که امروز 13 آذرماه در حوزه ریاست این قوه برگزار شد، درباره پرونده مرگ ستار بهشتی (وبلاگ‌نویس)، اظهار داشت: درمورد پرونده ستار بهشتی تحقیقات جامع شروع شده و همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات اعم از افراد مورد بازجویی اقدامات فنی بررسی سایت‌ها و افرادی که مرتبط با ستار بهشتی در زمان حیات وی، ارتباطات ایملی و سایتی بررسی‌های پزشکی که در دو سه نوبت و بعد از کالبد شکافی و قبل و بعد از سم‌شناسی انجام شده که همه مدارک حاکی از آن است که قصوراتی درمورد محل، نحوه نگهداری و سرکشی به متهم، نظارت مستقیم بر امر تحقیق برای نیروی انتظامی مشخص شده است.

** شوک، علت اصلی مرگ وبلاگ نویس بوده است

دادستان کل کشور در ادامه تصریح کرد: در جبران این سهل انگاری و کوتاهی فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس پلیس فتای تهران را برکنار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به کبودی‌هایی که در بدن ستار بهشتی دیده شده است گفت: در معاینه اول جسد چند کبودی در حال جذب وجود داشته که می‌تواند مربوط به سه تا چهار روز قبل از فوت باشد این کبودی‌ها در کتف، ران، پای راست، زانو، ساق پای راست و چپ دیده شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه با توجه به نتایج کالبدشکافی اولیه عنوان کرد: در کالبدشکافی اولیه اعلام شد آثار خون‌مردگی و یا شکستگی که منجر به فوت شود در بدن دیده نشده، اما نظر نهایی به نتایج تحقیقات و سم‌شناسی و نمونه برداری موکول شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در تاریخ 24 آبان 1391 اعلام شد جواب سم‌شناسی منفی است و هیچ گونه دلیلی بر مسمومیت وجود ندارد و مجددا نظر نهایی موکول به تحقیقات قضایی شد و در تاریخ 30 آبان 91 پس از همکاری قوه قضاییه با پزشکان و بررسی‌های موجود و جواب آزمایشات و نمونه برداری‌ها نتیجه نهایی اعلام شد. 

** تعیین علت مرگ ستار بهشتی از لحاظ پزشکی مقدور نیست

دادستان کل کشور با اشاره به نتیجه نهایی کمیسیون 7 نفره گفت: در نهایت پس از برررسی‌های انجام شده و با توجه به اطلاعات موجود تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبود بدین معنی که مشخص نشد از لحاظ پزشکی چه چیزی منجر به فوت ستار بهشتی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این مطلب که محتمل ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد اظهار داشت: بنده از افراد حاضر در کمیسیون 7 نفره تحقیق پرسیدم شوک چه مفهومی دارد آیا می‌تواند شوک روانی باشد یا فیزیکی؟ اعضای این گروه  پاسخ دادند این شوک می‌تواند اعم از روانی، یا اقدام فیزیکی باشد مجددا سوال کردم که بنا بر محتمل بودن شوک فیزیکی آیا آثاری باقی مانده است که پاسخ دادند آثاری مشاهده نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه یادآور شد: نتیجه آن شد که 7 نفر از پلیس فتا تحت بازجویی قرار گرفتند برخی از آنها آزاد شدند ولی تحقیقات کماکان ادامه دارد چرا که فرضیه‌های مختلفی برای این منظور درنظر گرفته شده است، بعنوان مثال این احتمال وجود دارد که فرد متوفی توسط جریان ضد انقلاب قبل و یا بعد از دستگیری مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد. البته این در حد یک فرضیه است که با توجه به ارتباطات فضای مجازی وی و نامه‌های نوشته شده ستار بهشتی که در اختیار مسئولین زندان قرار گرفته این پیش‌بینی شده است.

** بازدید از زندان اوین باید با هماهنگی صورت بگیرد

دادستان کل کشور درمورد بازدید اشخاص حقوقی از زندان‌ها گفت: در طول سالیان متمادی افرادی از داخل و خارج کشور متقاضی بازدید از زندان‌ها بوده و هستند در بسیاری موارد این درخواست‌ها تأیید شده اما در برخی اوقات نیز اگر این درخواست‌ها فاقد هماهنگی باشد موافقت نمی‌شود.، بعنوان مثال در زمان بازداشت شهردار اسبق وزیر دادگستری و معاون رئیس جمهور درخواست بازدید از زندان در روز معینی را داشتند که بخاطر ناهماهنگی بازدید در همان روز خاص موافقت نشد.

وی در ادامه یادآور شد: درحال حاضر هر مقامی با هماهنگی و شرایط موجود در سازمان زندان‌ها می‌تواند حق بازدید از زندان‌ها را دارد اما اگر در موارد خاصی مانند انفرادی بودن و ممنوع الملاقات بودن فرد باشد این بازدید امکان پذیر نیست.

** دستگیری دو نفر از مرتبطین در پرونده مهدی هاشمی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در چهلمین نشست خبری دستگاه قضایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد دستگیری عوامل مرتبط با پرونده مهدی هاشمی اظهار داشت: دو نفر در رابطه با پرونده مهدی هاشمی بازداشت شده‌اند و تحقیقات در مورد این پرونده ادامه دارد.

** هنوز فردی در مورد فیلم "من مادر هستم" بازداشت نشده/ ادامه پیگیری‌ها از سوی دستگاه قضا

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره فیلم "من مادر هستم"، اظهار داشت: دادستان تهران در حال بررسی این فیلم است و فعلا قرار بازداشت برایفردی صادر نشده است، اگر بررسی‌ها نشان دهد که کار مجرمانه‌ای صورت گرفته، اقدامات لازم انجام خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده بیمه گفت: بخشی از این پرونده تکمیل و احکام متهمان نیز صادر شد و اکنون آن بخش این پرونده در محل تجدیدنظر قرار دارد.وی افزود: اتهامات برخی دیگر از متهمان این پرونده در حال بررسی است و هنوز دادگاه این افراد تشکیل نشده است.

** حکم سعید ملک‌پور اجرا شده است

دادستان کل کشور درباره ادعای وکیل سعید ملک‌پور درباره توبه وی و توقف اقدام این فرد تصریح کرد: حکم سعید ملک‌پور اجرا نشده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به محکومین مالی ادامه داد: کسانی که صرفا محکومیت مالی داشته باشند و اعسار آنها اثبات شود، زندانی نخواهند شد ولی اگر محکومان مالی به زندان منتقل شدند و در هنگامی که در زندان به سر می‌برند معسر بودن آنها اثبات شود، از زندان آزاد می‌شوند و درباره کسانی که اعسار آنها نیاز به تحقیقات دارد، قاضی بررسی‌ها را درباره آنها انجام خواهد داد. 

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری درباره طرح رئیس‌جمهور مبنی بر الحاق سازمان زندان‌ها، ثبت احوال و ثبت اسناد کشور به دستگاه اجرایی اظهار داشت: رئیس‌جمهور تاکید بر قانون‌مداری دارد و هر وقت که قانون این سازمان‌ها را در زیر مجموعه دستگاه اجرایی قرار دهد همان کار انجام خواهد شد، ولی اکنون این سازمان‌ها جزء مجموعه قوه قضاییه هستند و امیدوارم که همگی ما به قانون ملتزم باشیم.

** اتهامی متوجه رئیس پلیس فتا در تهران نیست

وی درباره اتهامات سرهنگ شکریان رئیس پلیس فتا تهران تصریح کرد: در این پرونده اتهامی متوجه این فرد نیست و فقط این فرد براساس تشخیص مافوق خود مبنی بر انجام قصور و نبود نظارت کافی از مسئولیتش برکنار شده است. 

** دادستان کل کشور: از بازداشت عده ای بهایی بی اطلاعم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بازداشت عده‌ای بهایی در سمنان گفت: هیچ فردی به صرف داشتن عقیده و نظر و یا دین و مذهب دستگیر نمی‌شود، اطلاع دقیقی از علت این بازداشت‌ها ندارم. سخنگوی دستگاه قضا درباره تخلفات صورت گرفته در خصوص قطع 250 اصله درخت در بزرگراه تهران کرج، تصریح کرد: موضوع محیط زیست از اقلیت‌ ویژه‌ای برخوردار است و همه مردم و مسئولیت باید در حفظ محیط زیست تلاش کنند و با سهل‌انگاری به آب و هوا لطمه وارد نکنند. وی ادامه داد:‌ اینگونه مسائل مطرح شده گاهی در هنگام اجرای پروژه‌ها با تجاوز به محیط زیست صورت می‌گیرد که در حال حاضر دستگاه قضا در حال بررسی قصور صورت گرفته درباره این موضوع است.دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تدابیر قوه قضاییه برای حل مشکلات بوجود آمده ناشی از افزایش نرخ دیه اظهار داشت: قوه قضاییه طبق قانون موظف است هر سال نرخ دیه را تعیین کند که متاسفانه در سال‌های اخیر همواره با افزایش قیمت‌ها مواجه بودیم از همین رو نرخ دیه نیز افزایش پیدا کرده است.وی افزود: محکومانی که درباره افزایش نرخ دیه اعسارشان اثبات شود مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. 

** برای 27 نفر از متهمان فساد سه هزار میلیاردی کیفر خواست صادر شده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره ادعای غیرعلنی بودن بخش دوم دادگاه پرونده فساد بانکی گفت: پرونده فساد بانکی به دستور قاضی سراج در شعبه اول دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار می‌شود و غیرعلنی آن صحت ندارد.وی در ادامه تصریح کرد: برای بیش از 27نفر کیفرخواست صادر شده 4تا5 نفر محاکمه و بقیه در نوبت دادگاه به نوبت محاکمه می‌شوند.دادستان کل کشور با اشاره به صحبت دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مبنی بر اینکه بازدید رئیس جمهور از اوین مورد استقبال است و در آینده نزدیک انجام می‌شود اظهار داشت: تا این زمان قوه قضاییه هیچ گونه درخواستی برای بازدیداحمدی‌نژاد از اوین دریافت نکرده است.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درمورد پرونده اخلال گران بازار ارز گفت: کسانی که در مورد مسائل ارزی بازداشت و بعنوان مجرم در نظام پولی کشور شناخته شده‌اند ده تا یازده نفر آنها پرونده‌شان در شرف ارسال به دادگاه است، اکثریت افرادی که تحت این عنوان بازداشت شده‌اند هنوز در بازداشت به سر می‌برند و افراد معدودی با قرار معلوم آزاد شده‌اند.

** تایید صلاحیت کاندیداهای پرونده دار در قوه قضاییه به عهده شورای نگهبان است

دادستان کل کشور درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت کاندیداهای انتخابات آتی که پرونده قضایی دارند، اظهار داشت: صلاحیت و عدم صلاحیت این افراد بعهده دستگاه وزارت کشور و شورای نگهبان است ممکن است کسی پرونده قضایی داشته باشد اما رد صلاحیت نشود و یا این احتمال وجود دارد بعضی پرونده قضایی نداشته باشند اما رد صلاحیت داشته باشند. تمامی این موارد بستگی به نظر شورای نگهبان دارد که احراز یا عدم احراز صلاحیت کنند تفاوتی ندارد فرد پرونده قضایی داشته باشد یا خیر. 

** درخواستی برا دریافت دیه از سوی مادر ستار بهشتی نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره شایعه درخواست مادر ستار بهشتی مبنی بر گرفتن دیه جهت رضایت گفت: چنین درخواستی از هیچ نهاد و قوه‌ای صحت ندارد.

وی در واکنش به ادعای یکی از جناح‌های سیاسی مبنی براینکه به شرطی در انتخابات شرکت می‌کنیم که محکومین فتنه 88آزاد شوند گفت: پرواضح است چنین شرطی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره برخورد قوه قضاییه با عاملان آلودگی هوا تصریح کرد: قوه قضاییه به طور مشخص در این خصوص وارد نشده است اما مسئولین ذی ربط در قوه مجریه و رئیس سازمان محیط‌ زیست تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند و همه وظیفه دارند در این امر خطیر همراهی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در باره انتساب برخی صحبت‌ها توسط برخی اشخاص به مقام معظم رهبری گفت: چنانچه فردی امر خلافی نسبت به اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد کند مجرم شناخته می‌شود، ضمن این که اگر نسبتی به شخصی داده نشود و فقط برداشت شخصی از موضوع یا صحبتی ارائه شود اشکالی ندارد و جرم تلقی نمی‌شود و آنچه که حائز اهمیت است این است که به کسی به ویژه مقامات سیاسی کشور چیزی را نسبت ندهیم.

وی درباره کاهش بودجه پیشگیری از وقوع جرم در سال جاری گفت: مشکلات بودجه درسال جاری صرفا اختصاص به قوه قضاییه ندارد مانیز توقع بالایی از دولت نداریم و تنها خواسته ما این است که به واقعیت‌ها توجه شود چرا که اگر بودجه مناسب به این قوه تخصیص داده نشود ما نمی‌توانیم تکلیف قانونی خود را انجام دهیم.

** بازید از اوین باید با هماهنگی دنبال شود

وی در ادامه گفت: قوه قضاییه از دو سه سال پیش از دولت استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و برخی وزرا درخواست بازدید از زندان‌ها را کرده است تا از نزدیک دلیل خواسته ما را برای افزایش بودجه بدانند که امیدواریم دولت تا آنجا که می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور اظهار داشت: مطالبی که دیروز رئیس‌جمهور بیان کردند از لحاظ حقوقی و قضایی پاسخ مناسب دارد ولی در شرایط فعلی به خاطر ملاحضات و توصیه مقام معظم رهبری پاسخ آن را نمی‌دهیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اعتراضات خیابانی در خصوص فیلم "من مادر هستم" خاطرنشان کرد: اجتماعات بدون مجوز صحیح نیست افراد اگر می‌خواهند نقص خاصی را بیان کنند بدون آنکه تجمعشان مزاحمتی ایجاد کند قابل بررسی است ولی برای اجتماعات پرازدحام باید مجوز داشته باشند.