سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

در گزارش باشگاه خبرنگاران بررسی شد
در پی انتصاب ژنرال آستین به سمت فرمانده سنت کام، باشگاه خبرنگاران به بررسی جزئیات مربوط به سنت کام به عنوان مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی در 20 کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی پرداخته است.
به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،‌ باراک اوباما روز 6 دسامبر 2012 ( 16 آذر 1391) ژنرال لوید آستین را به عنوان فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا منصوب کرد. به دنبال این انتصاب سعی داریم با تشریح سنت کام، اطاعات مورد نیاز مخاطبان را در این زمینه تا حد توان تکمیل کنیم. 


سنتکام CENTCOM؛ نام یکی از شش ستاد فرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکا است.(United States Central Comma) این ستاد، فرماندهی نیروهای آمریکایی در بیش از 20 کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی را بر عهده دارد. 

تاریخچه تأسیس

این ستاد فرماندهی در اول ژانویه 1983 تأسیس شد و همانطور که از نام آن پیداست، منطقه مرکزی جهان را که بین فرماندهی اروپا و اقیانوس آرام واقع شده است را پوشش می‌دهد. با بارز شدن ضرورت تحکیم منافع امریکا در منطقه به هنگام بحران گروگان و هجوم شوروی به افغانستان، پرزیدنت جیمی کارتر نیروی عمل مشترک واکنش سریع(Rapid Deployment Joint Task Force) را در مارس1980 تأسیس کرد.
پرزیدنت رونالد ریگان به منظور رسیدن به یک راه حل پایدارتر در منطقه، گام‌هایی را به منظور تبدیل نیروی عمل مشترک واکنش سریع به یک فرماندهی واحد دائمی برداشت که اولین گام مستقل کردن RDJTF از فرماندهی آماده باش ایالات متحده و متعاقب آن فعالسازی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ژانویه 1983 بود.

هدف و مأموریت 

فرماندهی مرکزی ایالات متحده با همکاری شرکای ملی و بین المللی، توسعه و همکاری بین المللی را ارتقا می دهد، به بحران‌ها پاسخ می‌گوید و به منظور استقرار امنیت و پایداری منطقه‌ای با تجاوزات داخلی و فرامرزی مقابله می‌کند.

مسئولیت سنت کام

مسئولیت . سنت‌کام، شامل فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی می‌باشد، جنگ‌های خلیج فارس، افغانستان و عراق از جمله جنگ‌هایی هستند که تحت فرماندهی این ستاد رهبری شدند.

نمونه‌ای از عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا 

عملیات مین‌گذاری ایران در خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق و واکنش آمریکا در چند عملیات نظامی علیه ایران، منجر به اولین درگیری فرماندهی مرکزی ایالات متحده شد.

در 17 ژانویه 1991 امریکا و نیروهای متحد، عملیات طوفان صحرا را با یک نبرد هوایی بازدارنده گسترده به اجرا گذاشتند که زمینه را برای یورش زمینی نیروهای متحد فراهم کرد. 

در طول دهه 90 عملیات فرماندهی مرکزی ایالات متحده مانند جنگجوی بیدار، نگهبان بیدار، نبرد صحرا، طوفان صحرا و روباه صحرا یا پاسخی بود به تهدیدهای عراق علیه همسایگانش و یا تلاشی در جهت تقویت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با ناسازگاری های مداوم صدام.


در پی حملات 11 سپتامبر 2001 و اعلان جنگ پرزیدنت بوش علیه تروریسم بین‌المللی، فرماندهی مرکزی ایالات متحده به منظور خارج کردن دولت‌طالبان از افغانستان که به القاعده پناه داده بودند، عملیات آزادی پایدار را به اجرا درآورد.

این ستاد به دلیل افزایش تهدید از جانب دولت صدام حسین و امکان دستیابی عراق به سلاح های کشتار جمعی، یک اتحاد نظامی عملیات آزادی عراق را برای آزادسازی مردم عراق از سرکوب صدام آغاز نمود.


 در پی شکست رژیم طالبان در افغانستان و دولت صدام حسین در عراق، فرماندهی مرکزی ایالات متحده به فعالیت خود برای تأمین امنیت دولت‌های منتخب جدید در این کشورها، هدایت فعالیت‌های ضد شورشی و کمک به نیروهای امنیتی کشورهای میزبان برای تأمین امنیت خود ادامه داده است. 

مرکز کنونی 

مرکز کنونی سنت‌کام در پایگاه هوایی مک‌دیل در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد.

کشورهای تحت پوشش سنت کام 

افغانستان، بحرین، جیبوتی، مصر، اتیوپی، اریتره، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، کنیا، کویت، قرقیزستان، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سیشل، سومالی، سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان و یمن تحت پوشش و مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا قرار دارند.


فرماندهان برجسته سنت کام 

از فرماندهان برجسته این فرماندهی می‌توان دریادار ویلیام فالون، ارتشبد جان ابی‌زید، ارتشبد تامی فرانکز و ارتشبد نورمن شوارتسکف، ارتشبد دیوید پترائوس را نام برد. جیمز ماتیس آخرین فرمانده سنت کام بوده است.

گفتنی است، فرماندهی شمالی ایالات متحده (NORTHCOM)، فرماندهی اروپایی ایالات متحده (EUCOM)، فرماندهی پاسفیک ایالات متحده (PACOM)، فرماندهی جنوبی ایالات متحده (PACOM)، فرماندهی آفریقا ایالات متحده (AFRICOM) پنج ستاد دیگر فرماندهی کل ارتش ایالات متحده هستند.