سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

محمد‌جواد لاریجانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره گزارش‌های مجلس درباره مرگ ستار بهشتی گفت: مجلس شورای اسلامی می‌تواند نظر و یا گزارش خود را اعلام کند ولی مسیر قضایی پرونده با روند تحقیقات مجلس متفاوت است و بررسی‌های قضایی قواعد خاص خود را دارد.
محمد‌جواد لاریجانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران درباره نحوه رسیدگی به مرگ ستار بهشتی در قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضا در چارچوب قانون مرگ ستار بهشتی را بررسی خواهد کرد و هر کس که در جریان تحقیقات مجرم شناخته شود، قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به اینکه این فرد در هنگام بازداشت جان سپرده، استرات‍ژی دستگاه قضا، برخورد قانونی با عالمان این حادثه است.

وی ادامه داد: مرگ ستار بهشتی مشکوک به نظر می‌رسد و قوه قضائیه در نظر ندارد تا قبل از تکمیل بررسی‌ها، عنوان اتهامی را علیه شخص و یا نهادی مطرح کند. 

لاریجانی گفت: این پرونده در حال حاضر در مرحله تحقیقات قرار دارد و پس از اتمام تحقیقات، جزئیات آن از طریق دادستان کل و یا داستان تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره گزارش‌های مجلس درباره مرگ این شخص اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند نظر و یا گزارش خود را اعلام کند ولی مسیر قضایی پرونده با روند تحقیقات مجلس متفاوت است و بررسی‌های قضایی قواعد خاص خود را دارد.
ادامه مطلب...

من آنم که... مدرس بود قهرمان! 
  
وزیر کشور دولت اصلاحات از شخصیت شهیدمدرس تجلیل کرد.
عبدالواحد موسوی لاری ضمن مقاله ای با عنوان «مدرس و مجلس مقتدر» در روزنامه زنجیره ای اعتماد، نوشت: مدرس و همراهان وی در برابر مطامع بیگانگان، دفاع جانانه از منافع ملی انجام دادند که نمونه آن جلوگیری از انعقاد قرارداد سال 1919 بود.

وی اضافه کرد: مدرس و ملک الشعرای بهار و... در مراحل حضورشان در مجلس از حقوق ملت دفاع کردند و نگذاشتند چه در زمان حضور رضاشاه به عنوان سردار سپه و چه انتقال قدرت از قاجار به پهلوی، عنان کار به دست نااهلان افتد.
 
این مقاله در حالی منتشر می شود که فراکسیون اکثریت (اصلاح طلبان) در مجلس ششم عملکردی کاملا معارض با شخصیت و منش آیت الله شهید سیدحسن مدرس داشت. اگر شهید مدرس مقابل زورگویی و باج خواهی های رژیم انگلیس ایستاد و با زهر نوچه های انگلیسی به شهادت رسید، 135 نماینده شبه اصلاح طلب مجلس ششم با انتشار نامه ای علنی خواستار سر کشیدن جام زهر تسلیم در چالش هسته ای با انگلیس و آمریکا و اسرائیل شدند.
 
این نامه آن قدر دشمن پسند و خائنانه بود که مکررا در مذاکرات هسته ای، از سوی مذاکره کنندگان غربی به عنوان سند تسلیم ملت ایران مورد استناد قرار می گرفت همچنین در همین مجلس ششم بود که احمد شیرزاد مشارکتی از پشت تریبون علنی ادعا کرد درباره فعالیت های اتمی 19 سال به دنیا دروغ گفته ایم و اکنون دم خروس ما بیرون افتاده است.
 
 امثال شیرزاد در واقع نقش تقی زاده ها و احمد تدین های روزگار شهید مدرس را ایفا می کردند و آن قدر خیانت کردند که حتی بارها صدای رئیس مجلس وقت (کروبی) درآمد. شهید مدرس جان گرامی خود را به خاطر ایستادگی مقابل رژیم انگلیس فدا کرد، حال آن که طیفی از مدعیان اصلاح طلبی سالهاست تبدیل به سوژه پرداز و تحلیل نویس شبکه دولتی انگلیس (بی بی سی) شده اند.

نکته قابل تأمل دیگر، انتشار مقاله موسوی لاری در روزنامه ای است که تا مدت ها تحلیل های بی بی سی را بدون ذکر منبع و به عنوان تحلیل های خود منتشر می کرد و این روند طولانی مدت پس از لو رفتن ماجرا، متوقف شد هر چند دنباله روی از رویکرد و سیاست شبکه هایی مانند بی بی سی همچنان سر لوحه عمل رسانه های زنجیره ای است.

*خراسان:
دستور دولت درباره نحوه تعامل با مکاتبات سازمان بازرسی
بر اساس بخشنامه ای که اخیرا توسط یک مسئول مهم اجرایی کشور خطاب به همه وزرا و معاونین رئیس جمهور صادر شده، به آنها تاکید شده است که دستگاه های اجرایی موظفند تنها در حدود قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پاسخ به مکاتبات این سازمان اقدام کرده و یا فعالیتی انجام دهند و پیش نویس پاسخ تنظیمی به نکات مد نظر این نهاد نظارتی نیز فقط با هماهنگی معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال شود.

پاسخ دولت به ابهام قانونی درباره نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی

پس از مصوبه اواخر خردادماه هیئت دولت که تصمیماتی را درباره نحوه عرضه اوراق مشارکت اجرای طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اخذ کرده بود، این مصوبه مورد ایراد قانونی هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین قرار گرفت اما یک مسئول ارشد دولتی طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای به این هیئت اعلام کرده است که ایراد مذکور فاقد استدلال های حقوقی صحیح بوده و با توجه به اینکه متضمن بار مالی برای دولت نیست، نمی تواند مورد ایراد این هیئت قرار بگیرد.  
 
*آرمان:

شایعه کذب پخش اعترافات مهدی‌هاشمی

شنیده شد که در پی انتشار اخباری مبنی بر پخش اعترافات تلویزیونی مهدی ‌هاشمی، آرمان با یکی از نزدیکان او تماس گرفت که او از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موضوع شایعه دیگری درمورد مهدی ‌هاشمی است و بعید می‌دانم صحت داشته باشد. او ادامه داد: اگر قرار بر پخش اعترافات باشد، خواهر و برادر مهدی باید از موضوع مطلع می‌شدند که آنها بی‌اطلاع هستند.


نفوذ آب به شالوده برج آزادی تایید شد

شنیده شد که روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی با ارسال نمابری به مهر ضمن تایید خبر نفوذ آب به شالوده این برج، اعلام کرد که این مشکل به نهادهایی چون شهرداری، شورای شهر، مجلس و میراث فرهنگی گزارش شده است.
 
 رجانیوز نوشت؛ مدیر این مجموعه گفت: نشت و نفوذ آب به سطح زیرین برج آزادی، مورد توجه این مجموعه بوده است و با بررسی به‌عمل آمده توسط کارشناسان مرتبط به‌نظر می‌رسد نفوذ آب بیشتر از محل تداخل عایق با ریشه‌های درخت، درختچه‌ها، کناره‌های فضای سبز متصل به سنگ‌فرش و راه‌پله‌ها و عدم انجام عایق کاری فنی و اصولی در سطح کلی فضای محوطه برج آزادی هنگام بازسازی در سال 1386 بوده است.

مردم شرق عربستان به خیابان‌ها آمدند

شنیده شد که مردم منطقه شرق عربستان با آمدن به خیابان‌ها بر لزوم تضمین آزادی‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان تاکید کردند. رجانیوز نوشت؛ ساکنان شهر القطیف در منطقه الشرقیه عربستان با برگزاری تظاهرات سیاست سرکوبگرانه مسئولان سعودی از طریق حملات به خانه‌ها و بازداشت افراد را محکوم کردند.

اخبار ویژه روزنامه‌های شنبه
دستور دولت درباره نحوه تعامل با مکاتبات سازمان بازرسی،شایعه کذب پخش اعترافات مهدی‌هاشمی،صفحه فیس‌بوک پسر احمدی‌نژاد،دانمارک فقط 8 زندانی دارد،چرا هاشمی به رفسنجان نرفت؟، موضع گیری سایت روز نامه ایران درباره سپاه ،سفرغیرمنتظره و کاملاً محرمانه مشایی به کرمانشاه،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، گزیده‌ای ازاخبار ویژه روزنامه‌های امروزرا می توانید اینجا بخوانید.

*کیهان:

آمریکا از بحران جدید مصر چه می خواهد؟ 
مطبوعات آمریکایی معتقدند نفوذ واشنگتن در مصر پس از وقوع انقلاب کمرنگ شده و کاخ سفید باید از بحران اخیر در این کشور برای فشار به دولت مرسی و ایجاد نظامی سکولار استفاده کند.

روزنامه واشنگتن پست دراین باره با اشاره به چالش میان محمد مرسی و دیوان عالی مصر که به آشوب سیاسی منجر شده نوشت: منازعه جاری فرصتی مغتنم برای آمریکاست تا روابطش با قاهره را به تشکیل یک نظام سیاسی سکولار مشروط کند.

واشنگتن پست نوشت: لازم است اخوان المسلمین در تدوین قانون اساسی جدید مصر این اصل را مدنظر قرار دهد که فضای لازم و کافی برای برقراری یک جامعه سکولار فراهم شود و اینجا است که آمریکا باید در مصر وارد میدان عمل شود.
 
نظر به اینکه مصر سخت محتاج وام صندوق بین المللی پول است و همزمان هم مذاکرات متقابل برای بخشودگی بدهی هایش در جریان است دولت «باراک اوباما» از اهرم فشاری قوی بر دولت قاهره بهره مند است(!) نقش مصر در برقراری آتش بس در غزه با نظارت آمریکا مثبت بود.
 
اما اوباما باید به صراحت این نکته را به رهبران مصر تفهیم کند که روابط واشنگتن با قاهره فقط منوط به این قبیل همکاری ها نیست بلکه بستگی به خلق یک نظام سیاسی سکولار و وفادار به دموکراسی و حقوق بشر در مصر دارد.

یادآور می شود آمریکا تا آخرین روز سقوط حسنی مبارک از رژیم خودکامه و ضد حقوق بشری وی حمایت کرد.در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش مشابهی تأکید کرد: دولت آمریکا نباید در مقابل پایمال شدن حقوق مخالفان (حامیان رژیم سابق) ساکت بماند.با این حال پل ژیگو از دبیران نشریه وال استریت ژورنال گفت: «نفوذ آمریکا در مصر و دیگر نقاط خاورمیانه کاهش یافته است.»

وی گفت غافلگیری و حیرت واشنگتن از تصمیم رئیس جمهور مصر، نشانه کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه است. در این میان دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور بیش از همه غافلگیر شدند.زیرا کلینتون بعد از مذاکرات پیمان آتش بس در غزه هنوز کاملا حریم هوایی مصر را ترک نکرده بود که مرسی، فرمان خود را صادر کرد.

این تحلیلگر وال استریت ژورنال می افزاید: دومین علت شوکه شدن مقامات آمریکایی این بود که دولتمردان این کشور در رسانه ها از عملکرد فوق العاده مرسی در مذاکرات آتش بس تمجید کردند. آنها همچنین از مرسی به عنوان حاکمی میانه رو یاد کرده بودند. مرسی همه این پندارها را فرو ریخت و این قطعا مشکل ساز است.

مجری شبکه وال استریت ژورنال گفت «فرمان رئیس جمهور مصر که تصمیم های او را از تجدید نظر مسئولان قضایی مصون نگه می دارد، کاملا با پیش فرض های بهار عربی مغایرت دارد. به نظر می رسد که دولت اوباما بار دیگر در حاشیه تحولات خاورمیانه قرار دارد و نمی داند که چگونه باید جهت گیری کند. نظر شما چیست؟» و پل ژیگو پاسخ داد: بله، آنها واقعا از سیر رخدادها در این کشورها آگاهی ندارند.

سجادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد
عضو کمیسیون انرژی گفت: سهیم کردن مردم در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی یکی از راه های کاهش قاچاق سوخت است.
احمد سجادی نماینده مردم سرخس، فریمان و احمدآباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به افزیش قاچاق سوخت در مرزهای کشور گفت: در جلسات کمیسیون انرژی موضوع افزایش قاچاق سوخت مطرح و تبادل نظر صورت گرفته و اما تاکنون راهکاری تحت عنوان طرح به کمیسیون ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه با قانونمند کردن صادرات نفت، به حقیقت پول نفت سر سفره مردم خواهد رفت، گفت: دخالت مردم و سهیم کردن آنان در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی یکی از راه‌های کاهش قاچاق سوخت بوده و مشکلات امنیت مرزها و اشتغال مردم مرزنشین را نیز مرتفع خواهد کرد.
ادامه مطلب...

امروز دولت در اقدامی جدید، دست به ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 و10 زد که اصلی‌ترین تقاضا در این گروه را کالاهایی همچون موبایل و رایانه و همچنین لوازم خانگی تشکیل می‌دهد. هرچند هنوز دلیل مشخصی برای این کار در دست نیست، می‌توان گفت با این کار باید منتظر بود تا به زودی حجم قاچاق این ‌گونه اقلام به کشور بالا رود.
کد خبر: 283602
تاریخ انتشار: 17 آبان 1391 - 16:37

امروز دولت در اقدامی جدید، دست به ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 و10 زد که اصلی‌ترین تقاضا در این گروه را کالاهایی همچون موبایل و رایانه و همچنین لوازم خانگی تشکیل می‌دهد. هرچند هنوز دلیل مشخصی برای این کار نیست، ولی باید منتظر بود تا به زودی حجم قاچاق این ‌گونه اقلام به کشور بالا رود.

     به گزارش «تابناک»، امروز معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت از توقف ثبت سفارش کالاهای گروه 9 و 10 خبر داد. وی در این باره گفت: قرار است درباره ممنوعیت واردات این کالا‌ها تصمیم‌گیری شود، ولی پیش از نهایی شدن آن، ثبت سفارش متوقف شده است.

معنای سخنان ساسان خدایی این است که دولت می‌خواهد به زودی واردات اقلام کالایی این دو گروه را به کل متوقف کند؛ اما نتیجه این امر چیست؟
هرچند کلا دولت کالاهای لوکس و غیر ضروری را در فهرست اولویت‌های 9 و 10 جای داده است، می‌توان به روشنی گفت که برخی اقلام عمده این دو گروه، کالاهایی است که متقاضی بسیاری در کشور دارد؛ موبایل، رایانه و لپ تاپ و همچنین لوازم خانگی بخشی از این کالاهاست.

بنا بر این گزارش، در نتیجه حجم تقاضایی که در این موارد در کشور وجود دارد، این مطلب را به ذهن می‌رساند که از این پس و با ممنوعیت واردات این کالاها، بهای آن‌ها در بازار به شدت افزایش خواهد یافت و از سویی، سیل قاچاق آن‌ به کشور شدت خواهد گرفت.

توضیح آنکه معمولاً قاچاق در مواردی شدت می‌گیرد که کالای مورد نظر موضوع ممنوعیت واردات به کشور است، ولی متقاضی آن در درون هست. در نتیجه، تقاضایی که تا کنون درباره گروه‌های کالایی 9 و 10 رسما پاسخ داده می‌شد، روانه بازارهای موازی و غیر رسمی یا به عبارتی قاچاق خواهد شد.

ادامه مطلب...