سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

دانلود کتاب رمان بوف کور – شاهکار صادق هدایت

نام کتاب : بوف کور

نویسنده : صادق هدایت

در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره در انزوا روح را آهسته می خورد و می تراشد.
این دردها را نمی شود به کسی اظهار کرد، چون عموما عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزو اتفاقات و پیش درآمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می کنند آنرا با لبخند شکاک و تمسخرآمیز تلقی بکنند – زیرا بشر هنوز چاره و دوایی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی به توسط شراب و خواب مصنوعی به وسیله افیون و مواد مخدره است – ولی افسوس که تاثیر اینگونه داروها موقت است و به جای تسکین، پس از مدتی بر شدت درد می افزاید.
آیا روزی به اسرار این اتفاقات ماورای طبیعی، این انعکاس سایه‌ی روح که در حالت اغمای و برزخ بین خواب و بیداری جلوه می کند کسی پی خواهد برد ؟
من فقط به شرح یکی از این پیش آمدها می پردازم که برای خودم اتفاق افتاده و به قدری مرا تکان داده که هرگز فراموش نخواهم کرد و نشان شوم آن تا زنده ام، از روز ازل تا ابد آن جا که خارج از فهم و ادراک بشر است زندگی مرا زهرآلود خواهد کرد – زهرآلود نوشتم، ولی می خواستم بگویم: داغ آن را همیشه با خودم داشته و خواهم داشت.
من سعی خواهم کرد آن چه را که یادم هست، آنچه را که از ارتباط وقایع در نظرم مانده بنویسم، شاید بتوانم راجع به آن یک قضاوت کلی بکنم؛ نه، فقط اطمینان حاصل بکنم و یا اصلا خودم بتوانم باور کنم – چون برای من اهمیتی ندارد که دیگران باور کنند یا نکنند – فقط می ترسم که فردا بمیرم و هنوز خودم را نشناخته باشم – زیرا در طی تجربیات زندگی به این مطلب برخوردم که چه ورطه‌ی هولناکی میان من و دیگران وجود دارد و فهمیدم که تا ممکن است باید خاموش شد، تا ممکن است باید افکار خودم را برای خودم نگهدارم و اگر حالا تصمیم گرفتم که بنویسم، فقط برای این‌ست که خودم را به سایه ام معرفی کنم …(برای خواندن ادامه داستان، کتاب را دانلود کنید)

ادامه مطلب...

نظر

داستان تخت ابونصر – صادق هدایت


نام داستان : تخت ابونصر
نویسنده : صادق هدایت
سال دوم بود که گروه کاوش «متروپولیتین میوزیوم شیکاگو» نزدیک شیراز، بالای تپه «تخت ابونصر» کاوش های علمی می کرد، ولی به غیر از قبرهای تنگ و ترش که اغلب استخوان چندین نفر در آنها یافت می شد، کوزه های قرمز، بلونی، سرپوشهای برنزی، پیکان های سه پهلو، گوشواره، انگشتر، گردنبند های مهره ای، النگو، خنجر، سکه اسکندر و هراکلیوس و یک شمعدان بزرگ سه پایه چیز قابل توجهی پیدا نکرده بود.
دکتر وارنر Warner که متخصص آرکئولوژی و زبانهای مرده بود بیهوده سعی می کرد از روی مهره های استوانه ای که خطوط میخی و اشکال انسان و یا حیوانات را داشت و یا علامات ظروف سفالی تحقیقات تاریخی بکند، گورست Gorest و فریمن Freeman که همکارانش بودند، با لباس زرد و چروک خورده، بازوهای لخت و ساقهای برهنه که زیر تابش آفتاب سوخته شده بود کلاه کتانی به سر و دوسیه زیر بغل، از صبح تا شام مشغول راهنمایی کارگران، یادداشت، عکسبرداری و کاوش بودند ولیکن پیوسته به کلکسیون تیله شکسته افزوده میشد، بطوریکه کم کم هرسه نفر دلسرد شده و تصمیم کرفته بودند که تا آخر سال را کجدار و مریز نموده، سال آینده به حفریات خاتمه دهند.
گویا میسیون ابتدا گول دروازه و سنگهای تخت جمشید را خورده بود که به این محل حمل شده بود و فقط سر در آن از سنگ سیاه برپا بود در صورتیکه چندین تخت سنگ دیگر از همان جنس که عبارت بود از بدنه و جرز بدون ترتیب روی زمین افتاده بود و حتی شکسته یکی از این سنگها جزو مصالح ساختمان بکار رفته بود. و آثار یک رج پله از زیر خاک درآمده بود که از تپه به پایین می رفت…. (برای خواندن ادامه، فایل را دانلود کنید)

ادامه مطلب...

نظر

دانلود کتاب توپ مرواری – نوشته صادق هدایت


نام کتاب : توپ مرواری
نویسنده : صادق هدایت

دانلود کتاب توپ مرواری صادق هدایت
توپ مرواری کتابی است تاریخی که صادق هدایت با دستاویز کردن توپ مرواری نوشته است. کتاب در قالب طنز است. توپ مرواری توپی است که آخرین باری که آن را دیدم در ورودی یک ساختمان نظامی در خیابان سی تیر فعلی و قوام السلطنه سابق بود. گویا ساختمانی وابسته به وزارت خارجه است. هدایت رد حضور توپ در ایران را می‌گیرد و با آن در تاریخ به عقب بر می‌گردد. و این گونه است که  از خامه عنبر سرشتش کتابی تاریخی و  بی تا، در صد و بیست صفحه به رشته تحریر در می‌آید.

ادامه مطلب...

نظر

دانلود کتاب آرش – نوشته بهرام بیضایی


نام کتاب : آرش
نویسنده : بهرام بیضایی
نقاشی : فوزی تهرانی

کتاب آرش - نویسنده : بهرام بیضایی

ایشان، مردان، مردان ایران، با دل خود، با دل خود، با دل اندوهنار خود میگویند: ما اینک چه میتوانیم؟ که کمانهامان شکسته، تیرهامان بی نشان خورده، و بازوهایمان سست است. ورراست و چنین بود. زیرا ک ایشان از جنگ دراز آمده بودند. که جنگ درازشان سخت بود. که تیرانداز از تیر، و کماندار از کمان پیدا نبود. و بی نشان مردها هزار هزار، از سرزمینهای دور دور آمده بودند. از سرزمینی که کمان خوب دارد، یا آنکه کمندهاش سخت تابیده. از آنجا که برش چهارگونه باد میوزد، یا دشتی که درش پرآب ترین رود میرود. و چنین، هرکس از هرجا آمده بودند. اما از ایشان – از مردان – هرگز به سرزمین خود بازنگشتند، هیچ! و دلها پراندوه؛ که آسمان تاریک بود. که آسمان خود پیدا نبود. که خورشید گریخته بود که ماه پنهان شده، که ابر میبارد. و جز آذرخشی چند، و جز آذرخشی چند، هیچ روشنی بر جنگ و مرد جنگ نبود. و چگونه از زمین سرخ گیاه سبز بروید ؟ پس هیچگاه سبز از زمین سرخ نرست و درخت سبز زرد، و گل سرخ سیاه شد. و هر مرد گیاهی توفان زده بود کش پاک ریشه خشکیده … (برای خواندن ادامه کتاب، فایل را دانلود کنید)

ادامه مطلب...

نظر

کتاب خاطرات سفر با موتورسیکلت – ارنستو چه‌گوارا

نام کتاب : خاطرات سفر با موتورسیکلت
ارنستو چه‌گوارا
ترجمه : رضا برزگر

خاطرات سفر با موتورسیکلت ارنستو چه‌گوارا

پیشگفتار : سفر و بی تابی های روح ارنستو (نوشته‌ی ارنستو گوارا لینچ ، پدر ارنستو چه‌گوارا)

آلبرتو گرانادای زیست شناس، برادر توماس و گریگوریو بود؛ دوستان مدرسه ای ارنستو.
روزی آمد و به ارنستو گفت : «شنیده ام عازم سفری به دور آمریکای جنوبی هستی. من هم با تو می آیم»
سال 1951 بود. در این زمان، ارنستو عاشق شده بود؛ عاشق دختری اهل کرودوبا. من و مادر ارنستو و همه اعضای خانواده گمان می کردیم همین روزها ارنستو با آن دختر طناز و دوست داشتنی ازدواج خواهد کرد. اما یک روز ارنستو آمد و گفت : «پدر! من عزم سفر دارم».
گفتم: «چه مدت طول خواهد کشید؟»
گفت: «یگ سال؛ شاید هم بیشتر؛ آخر می خواهم با موتورسیکلت همه آمریکای جنوبی را بگردم»
پرسیدم: «دوست دخترت را چه می کنی ؟»
گفت: «اگر دوستم داشته باشد، منتظرم می ماند»
گفتم: «خسته می شوی.»
گفت: «خسته خواهم شد.»
گفتم: «گرسنه می مانی.»
گفت: «میدانم»
گفتم: «ممکن است بمیری»
گفت: «برای مردن آماده ام.»
گفتم: «پس میروی؟»
گفت: «باید بروم!»

ادامه مطلب...

نظر

دانلود رمان همیشه شوهر




نام رمان: همیشه شوهر
نویسنده: داستایوسکی
تعداد صفحات: 151
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

توضیحات:
این کتاب در پائیز سال 1869 یعنی چند ماه بعد از " ابله " و درست قبل از " آزردگان " نوشته شده است . بین این دو اثر بزرگ گر چه ارزش نخستین این دو اثر در زمان خود داستایسکی معلوم نشد ، داستان " همیشه شوهر " اهمیت درجه ی دوم را دارد که اینبار برای کاربران میهن دانلود آماده شده است
برای دانلود رایگان رمان "همیشه شوهر" از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
نظر

دانلود رمان آتش خاموش




نام کتاب: آتش خاموش
نویسنده: سیمین دانشور
تعداد صفحات: 182
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

توضیحات:
سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه ای در زبان فارسی داستان نوشت.مهمترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به 17 زبان ترجمه شده است. اینبار کتاب آتش خاموش ایشان که شامل شانزده داستان کوتاه می شود را آماده کرده ایم.
برای دانلود رایگان کتاب "آتش خاموش" از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
نظر

دانلود رمان جراح دیوانه




نام رمان: جراح دیوانه
نویسنده: یورگن توروالت 
مترجم: ذبیح الله منصوری
تعداد صفحات: 327
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

توضیحات:
یورگن توروالد با نام اصلیِ هاینس بونگارتز یک نویسنده آلمانی، روزنامه نگار و تاریخدان بود که بیشتر برای تحقیقاتش در تاریخ پزشکی قانونی و جنگ جهانی دوم مشهور است. جراح دیوانه شرح حال اواخر زندگی فردیناند زائربروخ و به قلم یورگن توروالد به رشته تحریر در آمده است. نویسنده برای نوشتن شرح حال این پزشک مشهور به شاگردان و دستیارانش و بیمارستان هایی که زائر بروخ در آنجا کار کرده بود و بخصوص بیمارستان شاریتی در برلن شرقی مراجعه نموده است. قهرمان اصلی این کتاب یعنی زائر بروخ پزشک و جراح نابغه ای است که در آخر عمر دچار جنون ادواری گردیده و فجایع حیرت انگیزی بدست وی به وقوع پیوسته است.
برای دانلود رایگان رمان "جراح دیوانه" از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
نظر

دانلود کتاب ده داستان کوتاه از کافکا





نام کتاب: ده داستان کوتاه از فرانتس کافکا
نویسنده: فرانتس کافکا
تعداد صفحات: 8
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

توضیحات:
فرانتس کافکا (3 ژوئیه، 1883 - 3 ژوئن، 1924) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در قرن بیستم بود. آثار کافکا ـ که با وجود وصیت او مبنی بر نابود کردن همه? آنها، اکثراً پس از مرگش منتشر شدند ـ در زمره? تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می‌آیند. کتاب پیش رو شامل ده عدد از کوتاه ترین داستانهای او می باشد که بسیار جالب، خواندنی و عبرت انگیز است.
برای دانلود رایگان کتاب "ده داستان کوتاه از فرانتس کافکا" از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
نظر

دانلود رمان کالیگولا




نام رمان: کالیگولا
نویسنده: آلبرکامو
مترجم: ابوالحسن نجفی
تعداد صفحات: 150
فرمت کتاب: PDF
زبان کتاب: فارسی

توضیحات:
آلبر کامو (به فرانسوی: Albert Camus) (زاده? 7 نوامبر 1913 - درگذشته? 4 ژانویه 1960). نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار الجزایری-فرانسوی‌تبار بود. او یکی از فلاسفه? بزرگ قرن بیستم و از جمله نویسندگان مشهور و خالق کتاب بیگانه است. رمان کالیگولا را در سال 1943 به چاپ رسانید. او اینکتاب را تا اواخر دهه? پنجاه بارها بازنویسی و ویرایش کرد.
برای دانلود رایگان رمان "کالیگولا" از میهن دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.