سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

نگه-داری-گربه-طب-اسلامی (5)

بهداشت اسلامی راجع به نگه داری سگ و گربه چه می گوید؟

اهمیت نگهداری گربه و نهی از نگهداری سگ از دیدگاه اسلام


نگه-داری-گربه-طب-اسلامی (2)

نگه-داری-گربه-طب-اسلامی (4)

گربه درمانی

بنابر تحقیقات دانشمندان آلمانی دست کشیدن به گربه موجب تخلیه الکتریسیته از بدن و محافظت از سکته قلبی و مغزی می شود.
امروزه پت تراپی در مراکز پزشکی اروپا جهت درمان بیماریها از جمله اوتیسم رایج است
گربه در تاریکی هم می بیند و نگهبان خانه از مار ،عقرب، رطیل و دیگر حشرات موذی است.
گربه عامل تعدیل وجود موش ها می باشد. امروزه کشورهای غربی و صنعتی با معضل حمله موش ها روبرو هستند.
گربه به دلیل زنده بودن و دادن واکنش متناسب بهترین اسباب بازی برای کودکان است.
ارتباط با گربه یا موی گربه که باعث عقیمی یا نازایی خانمها یا دختران میشود شایعه است زیرا توکسوپلاسما که موجب نازاییمی شود در مدفوع می باشد و گربه نجاست خود را در خاک پنهان می کند.
امروزه کشورهای ثروتمند برای خرید گربه ایرانی استقبال دارندکه نوعی اشتغال زایی و جذب سرمایه محسوب می شود.
البته باید ت.جه داشت که نگه داری گربه درمعماری غلط غربی مشکلاست ولی در صورتی که راه خروجی برای رفت و امد این حیوان باهوش و تمیز باشد هیچ گاه موجب آلودگی نخواهد بود
از نطر فقهی گربه و موی ان پاک است. فضولات هر حیوان حرام گوشت که خون جهنده دارد نجس است. مثل گربه
گربه مرده اجزایی از آن که داریا روح است نجس است اما موی آن نجس نیست

نگه-داری-گربه-طب-اسلامی (3)

نگه-داری-گربه-طب-اسلامی (1)

جاست سگ در روایات
از امیرالمومنین علیه السلام روایت است که آن حضرت فرمودند : از پیامبر اکرم صلَّى الله علیه و آله س?ال شد: خداوند سگ را از چه آفرید؟
حضرت فرمودند: حق تعالى آن را از آب دهان ابلیس آفرید. محضر مبارکش عرض شد: یا رسول الله چگونه؟

حضرت فرمودند: هنگامى که خداوند متعال آدم و حوّا را به زمین هبوط داد، آن دو همچون دو جوجه لرزان مى لرزیدند، ابلیس نزد درندگانى که پیش از آدم در زمین بودند رفت و به آنها گفت: دو پرنده از آسمان به زمین آمده‌اند که تا به حال بزرگتر از آنها دیده نشده، برویم و آنها را بخورید.

درندگان به طرف ایشان حرکت کردند و ابلیس پیوسته ایشان را تحریص و ترغیب مى کرد و فریاد مى زد و درندگان را به مسافتى نزدیک آدم و حوّا آورده بود، از سرعت و شتاب در کلامش آب دهان او بیرون ریخت و خداوند متعال از آن آب دو سگ آفرید، یکى نر و دیگرى ماده، این دو سگ در اطراف آدم و حوّا ایستادند سگ ماده در جدّه و سگ نر در هند و نگذاردند که درندگان نزدیک آن دو شوند و از همان روز سگ دشمن درندگان و درندگان نیز دشمن سگ گردیدند. (علل الشرائع ج1 ص 152)

 نکوهش از نگهداری سگ در خانه
پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.
امیرمومنان علی(علیه السلام) فرمود: از نگهداری سگ در خانه بپرهیزید.
بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد.

امیر مومنان فرمود: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

یکی از چیزهایی که امروزه برخلاف آنچه مورد توصیه ائمه معصومین علیهم السلام بوده است، رایج گردیده در خصوص نگهداری سگ می باشد.بر اساس آنچه در مطلب فوق الاشاره بیان گردید، نگهداری از گربه توصیه گردیده و از نگهداری سگ در منزل نهی شده است ولی متاسفانه امروزه از سگ های دستکاری شده ژنتیکی نگهداری می شود که هیچ گونه فایده ای ندارد و فقط برای سرگرمی و اغلب در بین افراد مجرد رواج پیدا کرده است که به دلیل عدم ازدواج و فرزندار شدن برای سرگرم کردن خود از این سگ های فانتزی نگهداری می کنند.

لازم به توضیح است که منظور از نگهداری گربه در منزل در روایات، نگهداری در فضای زندگی افراد خانواده نیست، بلکه منظور فضاهایی مانند حیاط منزل می باشد. چنانچه در احکام نیز آمده که وجود یک تار موی حیوان حرام گوشت مثل سگ و گربه روی لباس نماز گزار باعث بطلان نماز می شود. در مجموع برای نگهداری از همه حیوانات، رعایت اصول بهداشتی که سلامت افراد خانه را به خطر نیندازد همواره مورد تایید و تاکید می باشد.