سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

15:00
روز گذشته مقام معظم رهبری در دیداری که جمعی از بسیجیان با ایشان داشتند، به ایراد فرمایشات مهمی پرداختند که در بخشی از آن از نمایندگان مجلس خواسته بودند، طرح سوال از رئیس جمهور را در همین نقطه متوقف کنند. 

به گزارش افکار نیوز حکم حکومتی که در کمتر از یک ساعت با «سمعا و طاعتا» همه 77 نماینده امضای کننده طرح مواجه شد و ایشان همگی امضای خود را برای سوال از رئیس جمهور پس گرفتند، تا به فرموده رهبر فرزانه فضای آرامش در کشور ایجاد شده و بهانه‌ای به دست دشمنان و بدخواهان نیفتد. 
 
اما برخی دیگر که ظاهرا فرمایش رهبر انقلاب در تقدیر از نمایندگان «تا اینجای کار» را به خوبی نشنیده‌اند، ادعا می‌کنند که مخالفت مقام معظم رهبری را پیش از این با ایما و اشاره فهمیده بودند! (امری که رهبری به کرات آن را رد کرده و فرموده‌اند همواره نظر خویش را به صورت رسمی و صریح بیان خواهند کرد) و از این روی، زبان به مذمت 77 نماینده مذکور می‌گشایند. 
 
در اینجا شاید بهتر باشد اشاره‌ای به دو حکم حکومتی مقام معظم رهبری به دولت دهم داشته باشیم. مورد اول حکم کتبی (که تصویر آن هنور در پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری قابل مشاهده است) که در مورد عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاونت ریاست جمهوری بود که با سکوت و بی‌توجهی چند روزه از سوی دولت مواجه شد و مورد دوم که در مورد ابقای وزارت حیدر مصلحی بر مسند وزارت اطلاعات بود که با قهر و به تعبیری 11 روزه یک مقام ارشد دولتی مواجه شد. 
 
لازم به ذکر است برای عمل به رهنمود مقام ولایت در جهت ایجاد فضای آرامش در کشور در روزهای آتی، عزیزانی که «دیدید دیدید» راه انداخته‌اند، ولایتمداری 77 نماینده و در راس آن رئیس قوه مقننه را برای دوستان خود مثال بزنند. 
 
در این باب گفت‌و‌گویی داشتیم با احمد توکلی تا نظرش را در این باره جویا شویم. 
 
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که افرادی می‌گفتند رهبری پیش از سخنرانی شب گذشته خود با سئوال از رئیس جمهور مخالفت می‌کردند، حرفشان درست نیست و در واقع این موضوع اجتهاد در برابر نص است، گفت: رهبری خودشان از کار نمایندگان تجلیل کردند. وقتی یک نماینده احساس وظیفه می‌کند که رئیس جمهور را از کارهایی که فکر می‌کند، درست نیست به وسیله سؤال کردن به مسیر قانونی راهنمایی کند و دلیل بیاورد که بر خلاف منافع ملی ایشان فعالیت می‌کند، در این راه یقین کرده است و به طور مسلم این کار را باید انجام بدهد. 
 
رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چیزی که می‌تواند جلوی چنین کاری را بگیرد، امر و یا نهی ولی فقیه است یا برنامه‌ای که ولی فقیه در نظر داشته باشند که نخواهد آن برنامه بر هم بخورد. در نتیجه همین مسأله هم صورت گرفت، نمایندگان‌‌ همان طوری که ولی فقیه فرمودند وظیفه خودشان را انجام دادند و از این به بعد را مقام معظم رهبری به مصلحت ندیدند و نمایندگان هم تمکین کردند. 
 
وی افزود: این عمل نمایندگان عین عقل و استقلال رأی و انجام وظیفه قانونی و وظیفه شرعی است که در قبال ولی فقیه دارند. 
 
وی در ارتباط با این موضوع که برخی از نمایندگان اعتقاد داشتند که رهبری با سؤال از رئیس جمهور از ابتدا مخالف هستند و امروز با فرمان رهبری این تعبیر را دارند که کارشان درست بوده و نباید از اول این مساله مطرح می‌شد، گفت: من اتفاقا معتقدم که آنهایی که در آن زمان می‌گفتند که نباید از رئیس جمهور نبایستی سئوال شود، کار و حرفشان اشتباه بود. این یک استنباط شخصی بود و استنباط شخصی نیز تنها برای خود فرد حجت است.