سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

من آنم که... مدرس بود قهرمان! 
  
وزیر کشور دولت اصلاحات از شخصیت شهیدمدرس تجلیل کرد.
عبدالواحد موسوی لاری ضمن مقاله ای با عنوان «مدرس و مجلس مقتدر» در روزنامه زنجیره ای اعتماد، نوشت: مدرس و همراهان وی در برابر مطامع بیگانگان، دفاع جانانه از منافع ملی انجام دادند که نمونه آن جلوگیری از انعقاد قرارداد سال 1919 بود.

وی اضافه کرد: مدرس و ملک الشعرای بهار و... در مراحل حضورشان در مجلس از حقوق ملت دفاع کردند و نگذاشتند چه در زمان حضور رضاشاه به عنوان سردار سپه و چه انتقال قدرت از قاجار به پهلوی، عنان کار به دست نااهلان افتد.
 
این مقاله در حالی منتشر می شود که فراکسیون اکثریت (اصلاح طلبان) در مجلس ششم عملکردی کاملا معارض با شخصیت و منش آیت الله شهید سیدحسن مدرس داشت. اگر شهید مدرس مقابل زورگویی و باج خواهی های رژیم انگلیس ایستاد و با زهر نوچه های انگلیسی به شهادت رسید، 135 نماینده شبه اصلاح طلب مجلس ششم با انتشار نامه ای علنی خواستار سر کشیدن جام زهر تسلیم در چالش هسته ای با انگلیس و آمریکا و اسرائیل شدند.
 
این نامه آن قدر دشمن پسند و خائنانه بود که مکررا در مذاکرات هسته ای، از سوی مذاکره کنندگان غربی به عنوان سند تسلیم ملت ایران مورد استناد قرار می گرفت همچنین در همین مجلس ششم بود که احمد شیرزاد مشارکتی از پشت تریبون علنی ادعا کرد درباره فعالیت های اتمی 19 سال به دنیا دروغ گفته ایم و اکنون دم خروس ما بیرون افتاده است.
 
 امثال شیرزاد در واقع نقش تقی زاده ها و احمد تدین های روزگار شهید مدرس را ایفا می کردند و آن قدر خیانت کردند که حتی بارها صدای رئیس مجلس وقت (کروبی) درآمد. شهید مدرس جان گرامی خود را به خاطر ایستادگی مقابل رژیم انگلیس فدا کرد، حال آن که طیفی از مدعیان اصلاح طلبی سالهاست تبدیل به سوژه پرداز و تحلیل نویس شبکه دولتی انگلیس (بی بی سی) شده اند.

نکته قابل تأمل دیگر، انتشار مقاله موسوی لاری در روزنامه ای است که تا مدت ها تحلیل های بی بی سی را بدون ذکر منبع و به عنوان تحلیل های خود منتشر می کرد و این روند طولانی مدت پس از لو رفتن ماجرا، متوقف شد هر چند دنباله روی از رویکرد و سیاست شبکه هایی مانند بی بی سی همچنان سر لوحه عمل رسانه های زنجیره ای است.

*خراسان:
دستور دولت درباره نحوه تعامل با مکاتبات سازمان بازرسی
بر اساس بخشنامه ای که اخیرا توسط یک مسئول مهم اجرایی کشور خطاب به همه وزرا و معاونین رئیس جمهور صادر شده، به آنها تاکید شده است که دستگاه های اجرایی موظفند تنها در حدود قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پاسخ به مکاتبات این سازمان اقدام کرده و یا فعالیتی انجام دهند و پیش نویس پاسخ تنظیمی به نکات مد نظر این نهاد نظارتی نیز فقط با هماهنگی معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال شود.

پاسخ دولت به ابهام قانونی درباره نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی

پس از مصوبه اواخر خردادماه هیئت دولت که تصمیماتی را درباره نحوه عرضه اوراق مشارکت اجرای طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اخذ کرده بود، این مصوبه مورد ایراد قانونی هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین قرار گرفت اما یک مسئول ارشد دولتی طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای به این هیئت اعلام کرده است که ایراد مذکور فاقد استدلال های حقوقی صحیح بوده و با توجه به اینکه متضمن بار مالی برای دولت نیست، نمی تواند مورد ایراد این هیئت قرار بگیرد.  
 
*آرمان:

شایعه کذب پخش اعترافات مهدی‌هاشمی

شنیده شد که در پی انتشار اخباری مبنی بر پخش اعترافات تلویزیونی مهدی ‌هاشمی، آرمان با یکی از نزدیکان او تماس گرفت که او از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موضوع شایعه دیگری درمورد مهدی ‌هاشمی است و بعید می‌دانم صحت داشته باشد. او ادامه داد: اگر قرار بر پخش اعترافات باشد، خواهر و برادر مهدی باید از موضوع مطلع می‌شدند که آنها بی‌اطلاع هستند.


نفوذ آب به شالوده برج آزادی تایید شد

شنیده شد که روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی با ارسال نمابری به مهر ضمن تایید خبر نفوذ آب به شالوده این برج، اعلام کرد که این مشکل به نهادهایی چون شهرداری، شورای شهر، مجلس و میراث فرهنگی گزارش شده است.
 
 رجانیوز نوشت؛ مدیر این مجموعه گفت: نشت و نفوذ آب به سطح زیرین برج آزادی، مورد توجه این مجموعه بوده است و با بررسی به‌عمل آمده توسط کارشناسان مرتبط به‌نظر می‌رسد نفوذ آب بیشتر از محل تداخل عایق با ریشه‌های درخت، درختچه‌ها، کناره‌های فضای سبز متصل به سنگ‌فرش و راه‌پله‌ها و عدم انجام عایق کاری فنی و اصولی در سطح کلی فضای محوطه برج آزادی هنگام بازسازی در سال 1386 بوده است.

مردم شرق عربستان به خیابان‌ها آمدند

شنیده شد که مردم منطقه شرق عربستان با آمدن به خیابان‌ها بر لزوم تضمین آزادی‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان تاکید کردند. رجانیوز نوشت؛ ساکنان شهر القطیف در منطقه الشرقیه عربستان با برگزاری تظاهرات سیاست سرکوبگرانه مسئولان سعودی از طریق حملات به خانه‌ها و بازداشت افراد را محکوم کردند.
 
تظاهرات مشابهی نیز در شهر العوامیه در منطقه الشرقیه برگزار شد که تظاهرکنندگان در آن از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری خواستند که به مسئولان سعودی فشار بیاورند تا به حقوق بشر احترام بگذارند. شهر تاروت در منطقه الشرقیه نیز شاهد برگزاری تظاهرات در همبستگی با بازداشت‌شدگان بود و شرکت‌کنندگان در تظاهرات بر راه مقاومت و انقلاب علیه ستمگران
 تاکید کردند.

ثروتمندترین ایرانی در جهان

شنیده شد که مدیرعامل کمپانی عظیم e-Bay (خرید و فروش جهانی کالا) هجدهمین میلیاردر جوان دنیا یک ایرانی 45ساله است که سرمایه خالصی برابر 2/8 میلیارد دلار دارد. شفاف نوشت؛ مراد امیدیار زمانی که بزرگ‌ترین حراجی آنلاین جهان یعنی eBay را تاسیس کرد، تنها 31 سال سن داشت. وی در سال 1998 و زمانی که شرکت او وارد بازار سهام و بورس شد، ناگهان ثروتمند شد. از آن زمان فعالیت‌های انسان‌دوستانه او در آفریقا هم شروع شده است. او حتی مراکز آموزشی مختلفی در کشورهای آفریقایی تاسیس و راه‌اندازی کرده است.

پخش اعترافات مهم به‌زودی!

شنیده شد که کامران باقری‌لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری از اطلاعاتی منتشرنشده درباره فتنه88 خبر داد. آریا نوشت؛ وی در نشستی با حضور اعضای جبهه پایداری در شیراز گفت: یکی از برکات وقایع سال 88 این بود که چهره واقعی برخی از افرادی که تلاش می‌کردند چهره مزورانه خود را پنهان کنند، برملا شد، برخی از متهمانی که اخیرا دستگیر شده‎اند جزئیات بیشتری را توضیح داده‌اند و بیشتر فتنه‌گران را رسوا کرده‌اند که در آینده و به‌موقع خودش موارد و جزئیات بیشتری در رسانه‌ها مطرح خواهد شد و برای مردم روشن‎تر می‌شود که این چهره‎های پلیدی که سعی می‌کردند چهره خودشان را خوب جلوه دهند، جایگاه‎شان کجاست؟
 
 امروز دیگر کسی نمی‌تواند انکار کند که سرویس‌های جاسوسی غربی و برخی از این کشورهای وابسته منطقه، خیلی صریح و آشکار با سران فتنه در تماس بوده‌اند، یک عده‌ای رفتند عربستان و چمدان، چمدان دلار گرفتند و بعد آمده‌اند برای مقاصد حقیرشان، در کشور فتنه درست کردند، دیگر کسی نمی‌تواند این خیانت‌ها را انکار کند.

طرح آمریکا برای تحریم صداوسیما

شنیده شد که همزمان با حمله تروریستی به دفتر شبکه‌های العالم و پرس تی‌وی در دمشق نمایندگان سنای آمریکا پیشنهاد کردند که سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و ریاست این سازمان در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و دارایی‌های مربوط به آن بلوکه شود. شفاف نوشت؛ بر اساس این پیشنهاد، شرکت‌هایی که با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنند در این فهرست سیاه قرار می‌گیرند.
 
 این پیشنهاد به سنای آمریکا تحویل داده شده و اکنون در مرحله بررسی قرار دارد و بعدا در سنا و مجلس نمایندگان به رأی گذاشته خواهد شد. حمله به دفاتر العالم و پرس‌تی‌وی و اقدام همزمان نمایندگان سنا علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دوماه پس از ترور مایا ناصر خبرنگار شبکه پرس‌ تی‌وی و ترور نافرجام حسین مرتضی صورت می‌گیرد.
صفحه فیس‌بوک پسر احمدی‌نژاد

شنیده شد که صفحه فیس‌بوک منتسب به فرزند احمدی‌نژاد توسط باشگاه خبر?نگاران جوان منتشر شد در این صفحه اطلاعات وی آمده است که وی متاهل است و در تهران زندگی می‌کند، در این عکس بحثی درباره دشمنی نسیم آنلاین با محمود احمدی‌نژاد که از او به عنوان رئیس‌جمهور مکتبی آمده، یاد شده است.همچنین گفتنی است در آخرین وضعیت خود سوالی مبنی برضعف فرهنگی مردم ایران درحال حاضر، از سوی وی طرح شده است.

بیماری شدید بنیانگذار ویکی‌لیکس

شنیده شد که سفارت جمهوری اکوادور در بریتانیا اعلام کرد که سلامتی جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس که از ماه ژوئن سال جاری به عنوان پناهنده در این سفارت به سر می‌برد، با خطر روبه‌روست. انتخاب نوشت؛ آنا آلبن مورا، سفیر اکوادور در بریتانیا گفت: او به خاطر فقدان نور آفتاب و هوای تازه با پیامدهای ناگوار سلامتی خود روبه‌روست. او مبتلا به عفونت مزمن ریه است که هر لحظه ممکن است وخیم‌تر شود.
 
جولیان آسانژ آخرین‌بار در ماه اوت امسال در بالکن سفارت اکوادور و در برابر تجمع طرفداران خود ظاهر شد. سفیر اکوادور گفته است تدابیری در نظرگرفته شده که وی بتواند دیدارهایی با حامیان خود و برخی مقامات بریتانیا از جمله وزیر خارجه این کشور داشته باشد. دولت بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود که در صورت خروج جولیان آسانژ از سفارت اکوادور، وی را بازداشت و به سوئد مسترد خواهد کرد.

دانمارک فقط 8 زندانی دارد

 شنیده شد که براساس آخرین آمارهای جهانی بیش از 10 میلیون نفر در 218 کشور جهان زندانی هستند که بیشترین آنها را زندانیان موادمخدر، سرقت و قتل تشکیل می‌دهند. انتخاب نوشت؛ در میان 218 کشور جهان شاید کمترین آمار زندانی برای کشورهایی باشد که وسعت جمعیت و مساحت این کشورها از یک شهرستان هم کمتر باشد ولی همیشه این‌گونه نیست. هم‌اکنون بر اساس آمارهای این سایت جهانی کشور دانمارک با 8 زندانی رکورددار کمترین زندانیان جهان است و بعد از آن هم کشور لیختن اشتاین 18 زندانی دارد.

*تهران امروز:

امام بیماری آیت‌الله شریعتمداری را پیگیری می‌کردند

در پی انتشار مقاله‌ای از محسن کدیوراز فعالان فتنه 88 پیرامون ماجرای آیت‌الله شریعتمداری و ادعای ممانعت نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی(س) از فراهم نمودن امکان معالجه بیماری ایشان، پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران به گفت‌وگو با حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) پرداخت که حاوی زوایای ناگفته است.
 
انصاری گفته است؛ البته نظر شخصی اینجانب این است که وظایف و شأن موسسه تنظیم و نشر آثار امام فرا‌تر از پاسخگویی به صورت موردی به این قبیل ادعا‌ها و اتهاماتی است که تقریبا به صورت شبانه‌روزی از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در رسانه‌های بیگانه تکرار می‌شود که وجه مشترک همه اتهام‌نامه‌های اخیر، سوءاستفاده از شرایط کنونی ایران و پیوند دادن وقایع حال حاضر به حوادث 20 و یا 30 سال پیش از این، بدون هیچ‌گونه ارتباط منطقی و واقعی بین آنها و در نتیجه وارونه‌گویی وقایع گذشته انقلاب، مظلوم‌نمایی،‌جعل دروغ و ایراد انواع تهمت‌ها نسبت به امام و فرزند مظلوم و مرحوم او و دیگر یاران امام و نقد عملکرد مردم ایران در دهه اول انقلاب است.
وی اظهار کرده است که‌ علاوه بر شهادت رابطین، نمایندگان متعددی‌ از سوی امام خمینی برای عیادت ایشان و رسیدگی به درخواست‌هایی که ایشان طی نامه‌ها‌ی خود به امام نوشته‌، اعزام شده‌اند که اغلب آنها مورد وثوق طرفین بوده و خود مرحوم آیت‌الله شریعتمداری اعزام ایشان را به عنوان افراد مورد اعتماد درخواست کرده است.
 
300سند درباره همگرایی مشایی با گفتمان فراماسونری
 
پژوهشگر موسسه کیهان تاکید کرد: ان‌شاءالله در دادگاه با ارائه 300 سند «همگرایی مشایی با گفتمان فراماسونری» را اثبات خواهم کرد. پیام فضلی‌نژاد نویسنده کتاب «ارتش سری روشنفکران» در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، در رابطه با جزئیات شکایت اسفندیار رحیم‌مشایی از ادعاهای وی، با بیان اینکه بنای صحبت درباره شکایت مشایی را تا ختم رسیدگی نداشتم، گفت: ما در روزنامه «کیهان» خبر از مجموعه شکایت‌های آقای مشایی داده بودیم که یکی از آنها را معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به وکالت از آقای مشایی اقامه کرده است و متاسفانه این شکایت نیز مستند به «قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت» است.
 
 وی ادامه داد: شکایت به سبب نگارش مقاله «آیت‌الله علیه ماسون‌ها» است که فروردین 1390 منتشر شد. در آن مقاله به شرح هشدار علامه مصباح یزدی مبنی بر «نفوذ جریان فراماسونری» پرداخته‌ام و از «فرقه مشائیه» سخن گفتم و آن را «تداعی‌گر یک گفتمان ناقص‌الخلقه ماسونی» دانسته‌ام. در دادگاه هم ان‌شاءالله با ارائه 300 سند از این ادعا دفاع و «همگرایی مشایی با گفتمان فراماسونری» را اثبات خواهم کرد. به گفته فضلی‌نژاد، این شکایت به محاکمه افکار التقاطی مشایی تبدیل خواهد شد.

موضع گیری سایت روز نامه ایران درباره سپاه

سایت شبکه ایران، در تحلیلی به دلایل برکناری علی اشرف نوری و انتصاب سرهنگ رسول سنایی‌راد به سمت معاون سیاسی سپاه و معرفی وی پرداخته است. آنطور که شبکه ایران نوشته است: به نظر می‌رسد عملکرد آقای نوری تناسب چندانی با انتظارات «ضد انحرافی» حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نداشته است.
 
بخصوص که آقای نوری ماه گذشته طی مصاحبه‌ای با شبکه ایران، سخنان بی‌سابقه‌ای را بیان کرده بود که تا کنون از زبان هیچ‌یک از مقامات سپاه پاسداران شنیده نشده است. آقای نوری با پذیرش تلویحی رفتار نامناسب رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله فارس، جوان، نسیم و... گفته بود: «اجازه نخواهیم داد رسانه‌های سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از کسی حمایت کنند.»
 
 شبکه ایران، در رابطه با دلایل برکناری نوری گفته است که‌ شاید برکناری زود هنگام آقای نوری بی‌ارتباط با انتظارات آقای سعیدی از کارکرد معاونت سیاسی سپاه، به‌ویژه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد. از سوی دیگر با نگاهی به موضع آقای سنایی‌راد، معاون جدید سیاسی سپاه روشن می‌شود که وی از جمله تندترین مخالفان رئیس‌جمهور است.

چرا هاشمی به رفسنجان نرفت؟

انتخاب نوشت؛ در حالی که قرار بود آیت‌الله هاشمی در مراسم اولین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمد هاشمیان در شهر رفسنجان حضور داشته باشد، برخی جوسازی‌ها و اقدامات خودجوش! باعث شد رئیس مجمع برای جلوگیری از «ایجاد تنش»، به رفسنجان نرود. روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی سفر وی به رفسنجان را تکذیب کرد.
 
 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در پیامی به مراسم سالگرد رحلت حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، اعلام کرد: وظیفه‌ام بود که هم در مراسم اولین سالگرد ایشان حضور یابم و هم در این فرصت، دیدار با بستگان و همشهریان را تازه نمایم.
 
 دلم می‌خواست و برنامه‌ریزی هم شده بود که بیایم، اما به خاطر فشردگی برنامه‌ها در مرکز و ملاحظاتی که به آن آگاهید و ضرورت پرهیز از هرگونه تنش و اختلاف و گرفتن فرصت از سوءاستفاده‌کنندگان و بدخواهان افراطی، خود را از این سعادت محروم می‌کنم.
 
وی همچنین در این پیام اظهار امیدواری کرده است که ان‌شاءالله در اولین فرصت در بهرمان، نوق و رفسنجان در جمع مردم صمیمی و دوستدار اهل بیت(ع) خواهد بود.
 
در متن پیام وی آمده است؛ روحش شاد که سال گذشته پرونده 84 سال زندگی‌اش بسته شد. ضمن تسلیت مجدد فقدان ایشان به فرزندان، خانواده، عموزادگان، بستگان، مردم بهرمان و رفسنجان، امیدوارم با احیای آثار نوشتاری و گفتاری، باعث جاودانگی نام و یاد ایشان در جامعه و امکان استفاده طلبه‌های جوان از آنها فراهم شود.
 
چون تردیدی ندارم که برادر عالم و تلاشگر ایشان حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین هاشمیان و فرزند عالم و دلسوزشان جناب شیخ‌علی هاشمیان مشعل نورانی راه ایشان را ادامه خواهند داد.

*روزنامه جمهوری اسلامی :

سفرغیرمنتظره و کاملاً محرمانه مشایی به کرمانشاه 
از کرمانشاه خبر می‌رسد روز سه شنبه 30 آبانماه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور، در یک سفر کاملاً محرمانه وارد کرمانشاه شد. خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در کرمانشاه نوشت: مدتی است زمزمه‌های حضور انتخاباتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور که در بین اهالی رسانه و سیاسیون مدودف ایران لقب گرفته برای ادامه سیاست‌های احمدی نژاد بسیار شدت یافته است.
 
 هفته گذشته هم استان کرمانشاه در روز سه شنبه 30 آبان با ورود غیرمنتظره مشایی به کرمانشاه شکل و بویی انتخاباتی به خود گرفت. در جلسه‌ای در سالن استانداری که با حضور اندک مدیران استانی برگزار شد بعد از سخنرانی، مشائی با قدردانی از استقبال گرم استاندار کرمانشاه از وی به عنوان دوست بسیار صمیمی خود یاد کرد. این حضور با اعتراض بعضی از سیاسیون، نهادها و سازمانهای استان مواجه شد و استاندار آماج سؤال‌های بی‌پاسخ قرار گرفت.
 
طرح پیاده راه سازی بین میادین شهدا و امام حسین(ع)با قوت ادامه دارد
شهرداری تهران درحالی بر ادامه طرح پیاده راه سازی حدفاصل میادین شهدا و امام حسین علیه السلام ادامه می‌دهد که علاوه بر انتقادات فراوان مردمی و کارشناسان نسبت به این اقدام، سایر طرح‌های ضروری شهرداری در همین منطقه دچار مشکلات مالی شدید هستند.
 
یکی از این طرح‌های بسیار مهم شهرداری منطقه دوازده تهران که مدت‌ها از آغاز آن می‌گذرد و قرار بود نهایتاً تا پایان سال جاری به اتمام برسد، تعریض خیابان پیروزی است. خیابان پیروزی واقع در مناطق 12 و 14 شهر تهران به طول تقریبی 5/4 کیلومتر، یکی از خیابان‌های پرتردد و اصلی در شرق تهران است که به هیچ وجه پاسخگوی حجم تردد و تعداد وسائل نقلیه عبوری نیست.
 
از این رو شهرداری تهران از سال گذشته تعریض این خیابان را در دستور کار خود قرار داده است اما به نظر می‌رسد این طرح مهم تحت تأثیر هزینه‌های سنگین پیاده راه سازی میدان شهدا قرار گرفته و با کمبود اعتبار برای خرید املاک معارض مواجه شده است. بهتر بود شهرداری تهران به جای اجرای طرح‌های تبلیغاتی و بدون پشتوانه کارشناسی مانند پیاده راه سازی، منابع مالی و توان اجرایی خود را بر اجرای طرح‌هایی که مشکلات مردم را حل می‌کند، متمرکز کند.