سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

 

گزارش میدانی باشگاه خبرنگاران از روستای "زنگ ملک"
روستای «زنگ ملک» همان روستایی است که نماینده مردم اهر و هریس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: روستایی در مناطق زلزله زده وجود دارد که پس از گذشت 100 روز از وقوع زلزله هنوز آواربرداری در آن شروع نشده است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، ماجرا از آنجایی آغاز شد که اوایل ماه جاری نماینده اهر و هریس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به وضعیت نامساعد یکی از روستاهای منطقه زلزله زده ارسباران اشاره کرد و گفت: روستایی در بخش مرکزی شهرستان اهر شناسایی شده است که بعد از گذشت 100 روز از حادثه زلزله آ‌ذربایجان شرقی، آواربرداری در آن صورت نگرفته و به وضعیت زلزله زدگان رسیدگی نشده است.

عباس فلاحی در گفتگوی خود نام این روستا را «زنگ ملک» عنوان کرده و مشخصات جغرافیایی آن را برای خبرنگار باشگاه خبرنگاران تشریح کرده بود.
این نماینده مجلس جمعیت روستای مذکور را ده خانوار و تعداد ساکنان را 50 نفر اعلام کرده  بود.

فلاحی با تصریح اینکه این روستا به صورت صد درصد تخریب شده و تا کنون هیچ گونه آواربرداری،‌ ساخت مسکن، انتقال مجروحان به بیمارستان و ... در آن صورت نگرفته است، افزوده بود:‌ علی‌رغم تخریب صد درصدی خوشبختانه زلزله در این روستا تلفات جانی نداشته است.

اما محمدی مسئول بازسازی استان آذربایجان شرقی وجود وضعیت نابسامان روستای «زنگ ملک» در منطقه اهر را به شدت تکذیب کرده و افزوده بود: در این روستا تنها 3 خانوار به صورت دائم ساکن هستند و این زلزلههیچ یک از واحدهای مسکونی در این منطقه را تخریب نکرده است.

محمدی در ادامه تاکید کرده بود: هیچ ساختمانی در این منطقه بالای 60 درصد تخریب نشده و تنها ترک‌هایی در دیوارهای این واحدها اتفاق افتاده که نیاز به آواربرداری نداشته‌اند و در ضمن با وجود تخریب نشدن واحدهای مسکونی در این منطقه 3 کانکس به طور موقت با تمام امکانات از جمله آب، برق و گاز نصب شده است.

وی در ادامه گفتگوی خود شناسایی و کمک رسانی به این روستاها را همانند سایر روستاها  دانسته و عنوان کرده بود: در روزهای ابتدایی زلزله کمک رسانی به این روستا صورت گرفته و تاخیر در امداد رسانی و آواربرداری این روستا را به شدت تکذیب می‌‌کنم.

اما خبرنگار باشگاه خبرنگاران  برای ختم این قائله با حضور در این روستا وضعیت آن را از نزدیک مشاهده کرده که در این گزارش توصیفی حقیقی تر از این ماجرا را می خوانید.

وقتی از شهرستان اهر به سمت ورزقان حرکت می‌کنی بعد از حدود 10 الی 15 کیلومتر جاده‌ای فرعی‌ وجود دارد که در کنار آن تابلویی شما را هدایت می کند به "روستای کسانق".

هنگامی که وارد این جاده قدیمی می شوی حدود 5 کیلومتری باید دست اندازهای غیرعادی را تحمل کنی تا روستای کسانق را ببینی. کنار این روستا جاده ای خاکی (راهی که شن ریزی شده) وجود دارد که منتهی می شود به روستای نهار.

کمی مانده به روستای نهار ابتدای یک جاده خاکی که هیچگونه عزم و اراده ای برای آسفالت کردن آن دیده نمی شود، تابلوی کوچک سبز رنگی، روستایی را به شما معرفی می‌کند که این روستا همان روستای موضوع گزارش ماست. روستای «زنگ ملک».


مسیر بی‌راهه این روستا به حدی نامناسب و خطرناک است که قطعا در زمستان‌ها عبور و مرور از آن میسر نیست این مسئله مورد تاکید ساکنین روستا هم هست.

حضور ما در روستا هیچکس را متوجه هیچ چیزی نکرد اما بعد از گذشت مدتی، چند پیر مرد از راه رسیدند و شروع کردند به طرح مشکلاتشان ...


مصطفی ابراهیمی که پیر مردی 61 ساله است در خصوص این روستا می‌گوید: روستای «زنگ ملک» 12خانوار ثابت و 38 خانوار فصلی دارد.

در سه نقطه، چادر هلال احمر مشاهده می‌شود. در قسمت پایین روستا 4 چادر کنار هم هستند. در قسمت بالای روستا3چادر دیگرکنار هم، یک چادر در دل روستا و یک چادر هم در ضلع شمال غربی این روستا به تنهایی بر پا شده است که در جمع 9 تخته چادر برای 12 خانوار تعبییه شده است.



البته یکی از روستاییان چادر شخصی داشت که بخاطر فرسوده بودن، این چادر را در یکی از اتاق‌های خراب منزلش دایر کرده بود.


هیچ واحد مسکونی به صورت صد درصد تخریب نشده، اکثر قریب به اتفاق واحدها ترک برداشته و به دلیل بافت ضعیف و سست خانه‌های روستایی قابل استفاده نبود.


در «زنگ ملک» هیچ کانکسی مشاهده نمی‌شد الا چند قوطی آهنی که به اسم کانکس در گوشه‌ای از روستا آرامیده بود.


همچنین در این روستا سیم کشی برق دارای مشکل بوده و هیچ یک از خانه‌ها لوله کشی آب نداشتند البته نداشتن لوله کشی مربوط به زلزله نبود.


  یک کانکس حمام در گوشه‌ای نصب شده بود، که به گفته اهالی خیلی قابل استفاده نبود و یک حلقه سیم توری برای محافظت گوسفندان وجود داشت.



ساکنان دائمی این روستا در حالی فصل سرما و زمستان را سپری می کنند که هیچگونه وسایل گرمایشی نداشته و از نفت و سایر مواد سوختنی نیز خبری نبود.

محمد عیوضی‌پور یکی دیگر از ساکنان، معتقد است مسئولان نسبت به این روستا آنگونه که باید رسیدگی نکرده و علی رغم پیگیری‌ها و نامه نگاری‌ها جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند.

همچنین همه ساکنین این روستا به جز یک خانوار تمامی احشام خود را فروخته‌اند و آن یک خانوار نیز در شرایط فعلی که آب و هوا خوب است قادر به نگهداری احشام می‌باشد چون در صورت بارش برف شاید قادر به نگهداری احشام خود در فضای آزاد نباشند.

در هر حال روستای «زنگ ملک» نه آنگونه که نماینده اهر و هریس گفته بود 100درصد تخریب شده و نه به گفته  مسئول بازسازی رسیدگی کامل به آن صورت گرفته است.


اهالی ساده و باصفای این روستا از سر همین صفا و سادگی چند تکه آهن را کانکس قلمداد کرده بودند اما ما که تا قبل از این هم کانکس دیده بودیم اثری از کانکس در این روستا ندیدیم. 



مکان دیگری که جلب توجه می‌کرد مسجد رو باز این روستا بود. مسجدی بی سقف که فقط دیوارهای آن سالم به نظر می رسید.


ساکنان باصفا و بی آلایش این روستا در آستانه ورود به سرمای طاقت فرسای استان آذربایجان شرقی همچنان چشم امید به همت مسئولین دوخته اند و منتظر اتخاذ تصمیمی جدی تر از نصب کانکس های آهنی در روستای خود هستند. 

گزارش از وحید عظیم‌نیا