سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

پیشتازی قاطع دکتر قالیباف در نظرسنجی‌ پنج مرکز معتبر کشور

 

 

در حالی که کمتر از پنج روز تا برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری باقی‌مانده، آخرین نظرسنجی‌ها از پیشتازی قاطع محمدباقر قالیباف خبر می‌دهند. از فروردین ماه سال‌جاری تاکنون محمدباقر قالیباف در میان هشت نامزد فعلی همواره دارای بالاترین رای بوده است و جابه‌جایی‌ها در رتبه‌های بعدی بوده است.

دیروز سایت مشرق نیوز نوشت: نتایج نظرسنجی پنج مرکز معتبر کشور نشان می‌دهد قالیباف همچنان در رتبه اول قرار دارد و آقایان ولایتی،جلیلی، رضایی و روحانی رقابت سختی را برای رتبه دوم کلید زده‌اند. در میان نظرسنجی‌های معتبر انجام شده در کشور پیشتازی محمدباقر قالیباف بر بقیه رقبا مسلم است و آنچه به محل مناقشه تبدیل شده، نفر دوم نظرسنجی‌هاست. در برخی نظرسنجی‌ها رتبه دوم از آن دکتر علی‌اکبر ولایتی، در برخی دکتر سعید جلیلی و در برخی دیگر دکتر حسن روحانی است. پس از مناظره سوم که مربوط به بحث سیاست خارجی بود یکی از پایگاه‌های خبری که یکی از دو سایت فعال کشور در حوزه سیاست خارجی است اقدام به برگزاری یک نظرسنجی از میزان مقبولیت دیدگاه‌های کاندیداها در حوزه سیاست خارجی کرد که در این نظرسنجی‌هم محمدباقر قالیباف با 32/19 درصد آرا در رتبه اول و حسن روحانی با 31/42 در رتبه دوم قرار دارد. ولایتی و جلیلی هم در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

در یکی دیگر از نظرسنجی‌ها که در یازدهم خرداد ماه انجام شد قالیباف با 35 درصد در رتبه اول و جلیلی با 11/7 درصد در رتبه دوم و ولایتی با 8/8 در رتبه سوم قرار دارد. یکی دیگر از نظرسنجی‌های کشور مربوط به سایت تبیان است که البته به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در نظرسنجی تبیان قالیباف با 29/44 درصد آرا نفر اول و دکتر سعید جلیلی با 28/15 درصد آرا نفر دوم و دکتر ولایتی با 11/55 درصد آرا نفر سوم است.

نظرسنجی دیگر مربوط به دوم خرداد است که قالیباف با 30 و ولایتی با 15 درصد اول و دوم و جلیلی با 13درصد آرا در رتبه سوم قرار دارد. خبرگزاری مهر هفته گذشته اعلام کرد که تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در سطح شهر تهران نشان از پیشتازی قالیباف، فاصله زیاد او با 7 نامزد دیگر و همچنین رای ناچیز دو کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان داده است. این مطلب حتی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم بازتاب گسترده‌ای داشت. در این میان حتی سایت‌هایی که ارگان رسمی یک کاندیدا محسوب می‌شوند تاکید دارند که رتبه اول از آن قالیباف است و پس از آن رتبه دوم را کاندیدای مورد علاقه خود ذکر می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که رقابت این دوره از انتخابات میان اکثر نامزد‌ها بر سر دوم شدن است و جملگی به پیشتازی قالیباف اذعان دارند.

در این میان برخی از تحلیلگران معتقدند به علت درخشش و تسلط بی‌نظیر قالیباف در مناظرات احتمال بسیاری وجود دارد که ملت در همین دور اول کار را تمام کند و گفتمان جهادی را شایسته اداره کشور بداند. جالب اینکه قالیباف در نظرسنجی‌های خارج از کشور هم در رتبه اول قرار دارد و پس از او رضایی، جلیلی و ولایتی قرار گرفته‌اند. عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی دیروز در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه اکنون فاصله کاندیداهای اصولگرا با اصلاح‌طلب بسیار زیاد است گفت: «در نظرسنجی‌های متعدد و متنوع، آقای قالیباف بالاترین رای را در میان هشت کاندیدا دارد و نفر دوم هم نامزد اصولگرا‌هاست.

لذا اگر تغییری در آرایش اصلاح‌طلبان ایجاد شود امکان دارد توافقاتی در میان اصولگرایان صورت بگیرد تا شرایط را به همین گونه که اکنون وجود دارد تثبیت کنند. یعنی سایر کاندیداهای اصولگرا به نفع کاندیدای اول و دوم در نظرسنجی‌ها کنار روند.»