سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

داستان بسیار جالب از مرگ اختیاری پیرمرد 12


مرحوم هیدجی از علمای طهران بود .او منکر موت اختیاری بوده است و خلع روح را به طور اختیاری محال میدانسته.و او این در جه و کمال را برای مردم ممتنع میپنداشته است،و در بحث با شاگردان خود جدا انکار مینمود و رد میکرد.
یک شب در حجره ی خود بعد از بجا اوردن فریضه ی عشا رو به قبله مشغول تعقیبات بوده است ،که ناگهان پیر مردی دهاتی وارد شده ،سلام کرد و عصایش را در گوشه ای نهاد و گفت:جناب اخوند!تو چه کار داری به این کارها!هیدجی گفت:چه کارها،پیرمرد گفت:مرگ اختیاری و انکار ان ،این حرفها به شما چه مربوط است.


هیدجی گفت:
:این وظیفه ی ماست،بحث و نقد و تحلیل کار ماست ،درس میدهیم،مطالعات داریم،روی این کارها زحمت کشیده ایم،الکی و سر خور نمیگوییم.
پیر گفت:مرگ اختیاری را قبول نداری؟حکیم گفت نه پیر مرد در مقابل دیدگان او پای خود را به قبله کشیده و به پشت خوابید و گفت:انا لله و انا الیه راجعون و از دنیا رحلت کرد.و گویی 1000سال است که مرده است.
حکیم مظطرب شد .و گفت:خدایا این بلا بود که امشب بر ما وارد شد؟حکومت ما را چه میکند؟میگوین مردی را رد حجره بردیدو او را کشتید و سم دادید یا خفه کردید.
بیخودانه دویدم و طلاب را خبر کردم،انها به حجره امدند وهمه متحیر و از این حادثه نگران شدند بالا خره خادم مدرسه میخواست تابوتی بیاورکه شبانه او را به فضای شبستان ببرند تا فردا برای تجهیزات و اسشهادات امده شوند،که ناگاه پیر مرد از جا برخاست ونشست و گفت:بسم الله الرحمن الرحیم سپس رو به حکیمهیدجی کرد ه ولبخندی زد و گفت حالا باور کردی؟هیدجی گفت:اری باور کردم،به خدا باور کردم اما امشب پدر مرا امشب در اوردی ،جان ما را گرفتی؟
پیرمرد گفت:اقا جان!تنها به درس خواندن نیست ،عبادت نیمه شب هم لازم دارد،تعبد هم میخواهد .
از همان شبحکیم رویه و راه خود را تغییر داد،نیمی از ساعات خود را برای مطالعه کردن و نوشتن و تدریس کردن قرار میدهد و نیمی را برای تفکر و ذکر و عبادت خدای عزو جل..شبها از بستر خواب پهلو تهی میکند وبه انجا که میخواهد میرسد.
منبع:سیر و سیاحت عجیب در عالم ارواح همراه با داستان های شگفت انگیز از عبد الله نجاتی نارنجکلی
بعضی از منابع این کتاب(سیر و سیاحت عجیب در عالم ارواح):
1:روح مجرد:ایت الله محمد حسین حسینی تهرانی
2:معاد:حجةالسلام قرائتی
3:انسان از مرگ تا برزخ:نعمت الله صالح ابادی
4:روح:محمد اصف محسنی
5:داستانهای شنیدنی از کرامات علما:عبد الرحمان باقرزاده ی بابلی
6:کرامات الصالحین:محمد شریف رازی
7:عالم قبر:حسن درویشی
8:عالم عجیب ارواح:ایت الله سید حسن ابطحی
9:عجایب هفت گانه:محمد حسن گنجی فرد
10:معاد شناسی 1و2و3و4:علامه حسینی تهرانی
11:گنجینه ی دانشمندان:حجة السلام محمد شریف رازی(شاگرد ایت الله العظمی حجت کوه کمری)
12:حقیقت روح:احمد مردیان
13:داستانهای شگفت:ایت الله شهید دستغیب
15:مردگان با ما سخن میگویند:سید محمد رضی رضوی
16:عالم پر رمز و راز ارواح:محمد رضا خوشدل