سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

قمه زنی

عمل به فرهنگ حسینی بهترین شیوه تبلیغ و جذب انسان‌ها به تشیع است در عزاداری هایمان دقت کنیم/لبیک واقعی به امام حسین (ع) دست‌گیری از مظلومان و رنج‌دیدگان است لبیکی که به امام حسین (ع) می گوییم باید در هر روز و روزگاری خصوصیت ویژه متناسب با آن روز را داشته باشد شیعه اینک از […]

Print Friendly
  • عمل به فرهنگ حسینی بهترین شیوه تبلیغ و جذب انسان‌ها به تشیع است

  • در عزاداری هایمان دقت کنیم/لبیک واقعی به امام حسین (ع) دست‌گیری از مظلومان و رنج‌دیدگان است
  • لبیکی که به امام حسین (ع) می گوییم باید در هر روز و روزگاری خصوصیت ویژه متناسب با آن روز را داشته باشد
  • شیعه اینک از یک فرصت تاریخی برای نشر معارف اهل بیت (ع) برخوردار است
  • آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است؟
  • مشکل انسان معاصر بی عدالتی و فقر و تبعیض و فروپاشی اخلاقی است
  • اگر امام حسین (ع) امروز بودند، آیا به جای پیام های جهانی، به مشکل بخش کوچکی از مسلمانان می پرداختند؟
  • باید زیبایی های کلام وسیره اهل بیت (ع) را به گونه ای بیان کرد که با فطرت بشر امروز ارتباط برقرار کند
  • باید امام حسین (ع) را آنگونه معرفی کرد که یک غیر مسلمان هم ایشان را الگو بداند
  • محرم زمانی است که باید تجدید نیرو کنیم
  • قالب‌ها و فرم‌ها نباید با ارزش‌های ما در تعارض باشد
  • محرم ماه معرفت است و نباید به عزاداری صرف بسنده شود
  • شایسته است روش های ما در محرم عمق معرفتی داشته باشد
  • محبت فرصتی است که مردم را به فرهنگ اهل بیت جلب کرد
  • باید با عمل خود معرف فرهنگ حسینی باشیم
  • زیارت اربعین سرشار از پیام های جهانی و انسانی است
  • ما باید یک تحول اخلاقی و فکری پیدا کنیم و نباید فکر کنیم که با جمع شدن و گریه کردن و اطعام مشکلات حل خواه شد
  • قمه زدن و توهین کردن در غرب، وهن شیعه است
  • حزن واقعی با معرفت حاصل می شود و ریشه عزاداری حزن است
  • نمی توان منکر رخدادهای تلخ صدر اسلام شد اما باید از تاریخ به گونه ای استفاده کنیم که برای امروز مفید باشد
  • ما معتقدیم که داعش نماینده هیچ گونه اسلام نیست. یک جریان جعلی و انحرافی است
  • قوه تحلیل شیعیان از مهمترین دلایلی است که شیعه مکتبی داعش پرور نیست

به گزارش فتن رییس مرکز اسلامی انگلیس می گوید: برای احیای فرهنگ حسینی و عاشورا باید پیام‌ها و زیبایی هایی از زندگی و منش امام حسین (ع) را انتخاب کرد که متناسب با درد های امروز جامعه باشد و بهترین شیوه انتقال این پیام‌ها، عمل شایسته به آن‌هاست که می تواند خیل عظیمی از انسآن‌ها را به سمت اندیشه امام حسین (ع) و تشییع جذب کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بین المللی شیعه (شفقنا)، اظهار کرد: فاصله عید غدیر و محرم فرصت مناسبی است که فکر و تأمل کنیم و ببینیم که وفاداری ما نسبت به اهل بیت (ع) چه اقتضایی در این روزگار دارد. و این‌که می‌گوییم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا آیا فقط یک امر مبالغه آمیز و شعاری و یا یک حقیقت است؟!

لبیکی که به امام حسین (ع) می گوییم باید در هر روز و روزگاری خصوصیت ویژه متناسب با آن روز را داشته باشد

شمالی افزود : اگر کل یوم عاشورا یک حقیقت است ، لازمه این است که برنامه های ما در هر محرم، علاوه بر اصول ثابتی که دارد باید ارتباطی با شرایط آن زمان هم داشته باشد و لبیکی که به امام حسین (ع) می گوییم باید در هر روز و روزگاری خصوصیت ویژه ای داشته باشد. یعنی در هر زمانی باید یک جور لبیک گفت. به عنوان مثال اگر در جایی سیل آمد و عده ای از مظلومین و محرومین و به ویژه از محبان اهل بیت (ع) از این بلای طبیعی رنج می برند لبیک ما به امام حسین ع این است که به داد این سیل زده ها برسیم و فقط این نیست که بنشینیم و عزاداری کنیم. اگر عده ای از بی سوادی و جهل رنج می‌برند، لبیک ما به امام حسین(ع) این است که در راه تعلیم آن‌ها فعالیت کنیم.

رییس مرکز اسلامی انگلیس با بیان این‌که در این زمان باید تأمل کنیم و ببینیم چه وظایفی نسبت به غدیر و محرم داریم، اظهار کرد: اولا شرایط کنونی شیعه بسیار حساس است. از طرفی فرصت های خوبی فراهم شده است چرا که روزی شیعیان را تنها در خاورمیانه و شبه قاره داشتیم. 50 سال قبل جمعیت شیعیان تقریباً تنها در محدوده لبنان تا هندوستان و از آذربایجان تا بحرین و شمال عربستان پراکنده بودند و تنها چهار زبان عربی، فارسی، ترکی و اردو در جامعه شیعی دیده می‌شد. اما امروزه و در حال حاضر تشیع در همه عالم منتشر شده و این همان چیزی است که امام صادق (ع) در دعای عهد تعلیم کردند و فرمودند: «عن جمیع المؤمنین و المؤمنات فی مشارق الارض و مغاربها سهلها و جبلها و برها و بحرها» وقتی می خواهید صلوات بفرستید قبل از این‌که از طرف خود بفرستید از طرف همه‌ی مؤمنین و مؤمنات در همه شرق و غرب و شمال و جنوب بفرستید. یعنی امام صادق (ع) امروز را می دیدند چرا که در آن زمان در غرب و شرق عالم هستی شیعه ای وجود نداشت اما در حال حاضر کم و بیش در همه نقاط جهان شیعیان، مراکز آن‌ها و کم و بیش علما حضور دارند.

وی با اشاره به این‌که انتشار پیروان اهل بیت(ع) و امکانات نسبی که دارند یک فرصت بسیار مهم تاریخی را فراهم کرده است، به شفقنا گفت: به موازات این وسعت وانتشار جمعیتی وسائل ارتباط جمعی هم روز به روز گسترده تر شده که این هم خود کمک فراوانی برای شیعه می تواند محسوب شود. یعنی سهولت استفاده از اینترنت و کانال‌های ماهواره‌ای و انتشار کتب و مجلات و پست کردن و رفت و آمدها و سفرها زمینه‌ای را برای انتشار ایده و فکر مطرح کرده است.

شمالی با اشاره به نکته سوم خاطرنشان کرد: به دلیل انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی در لبنان و مسائلی که در عراق پیش آمده و سقوط صدام، در کشورهای مختلف تاثیرگذاری شیعیان بیشتر شده و توجه افکار عمومی و رسانه‌ها و اهل سیاست و دانشگاهیان هم به تشیع بیشتر شده است. اگر ما به 50 سال قبل برویم حجم کتاب‌هایی که راجع به شیعه نوشته شده است بسیار کم است. شیعه به عنوان یک جریان کوچک در درون اسلام بوده است که به جز بعضی از شرق‌شناسان که در موضوعات کوچک و بزرگ کار می‌کردند، کسان دیگری چندان توجه جدی نسبت به آن نداشتند اما الان توجه بسیار است.

شیعه اینک از یک فرصت تاریخی برای نشر معارف اهل بیت (ع) برخوردار است

رییس مرکز اسلامی انگلیس با تأکید بر این‌که الان زمینه‌ای فراهم است تا یک فرصت تاریخی در اختیار تشیع باشد و ما بتوانیم مسئولیت خودمان را در برابر پیام اهل بیت (ع) ادا کنیم،‌ تصریح کرد: پیام اهل بیت (ع) همان پیام اسلام صحیح و پیام انبیا است و همان چیزی است که بشر با وجدان و فطرت خود درک می‌کند. زیرا به گفته امیرالمومنین(ع) انبیاء آمده‌اند تا انسان‌ها را به میثاق فطرت خود بازگردانند و دفائن و گنجینه‌هایی که مدفون شده است را بیرون بیاورند، پیام زیبای اهل بیت همان پیام اسلام و انبیا و فطرت است. ما امروز در مقابل این پیام مسئولیت سنگینی داریم. زیرا فرصت‌های زیادی پیدا شده و ما مسئولیت سنگینی داریم تا این پیام را به نحو صحیح و مؤثر ابلاغ کنیم. البته وظیفه‌ای هم جز ابلاغ نداریم. زیرا خداوند به پیامبر فرموده است که بر تو فقط این است که بلاغ مبین داشته باشی. بنابراین وظیفه ما این است که پیام را درست برسانیم.

آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است؟

وی افزود: متأسفانه ما مشکلی داریم و آن این است که نمی‌دانیم چه چیزی را باید انتخاب و بیان کنیم. آنچه مقتضای حال است و آنچه مخاطب ما انتظار و نیاز و شیفتگی دارد را رها می‌کنیم و می‌رویم به مسأله‌ای که خودمان علاقه داریم می‌پردازیم. این مانند این است که کسی را دعوت کرده‌اند تا درس شیمی بدهد اما به خاطر علاقه شخصی درس تاریخ می دهد. و یا شخصی مشکلات اخلاقی دارد اما ما مباحث فقهی را بیان می‌کنیم. بنابراین ما باید ببینیم که مشکل انسان معاصر چیست. آیا مشکل انسان معاصر دعوای بین شیعه و سنی است. یعنی اگر بخواهیم پیام اهل بیت را بگوییم باید به مشکل شیعه و سنی بپردازیم. و یا این‌که 1400 سال گذشته بین اصحاب پیامبر چه رابطه‌ای بوده و چه حوادثی رخ داده است. این‌ها مشکل آن‌ها نیست. این مسائل در محافل ویژه خود توسط کسی که دغدغه موضوع را دارد باید بحث شود. امّا این نمی تواند پیام ما برای انسان معاصر باشد.

مشکل انسان معاصر بی عدالتی و فقر و تبعیض و فروپاشی اخلاقی است

اگر امام حسین (ع) امروز بودند، آیا به جای پیام های جهانی، به مشکل بخش کوچکی از مسلمانان می پرداختند؟

وی با تأکید بر این‌که مشکل انسان معاصر مشکل بی‌عدالتی و تبعیض و فقر و فروپاشی خانواده‌ها و سرد شدن روابط و از دست دادن امید به یک زندگی معنوی و متعالی و دارای حداقل رفاهیات برای قشر عظیمی از مردم دنیاست، به شفقنا گفت: بسیاری از مردم دنیا امیدی به بهبود وضع زندگی خود ندارند و بسیاری از کشورها به سرخوردگی رسیده‌اند. حتی رهبران آن‌ها هم سعی نمی‌کنند وضع را بهتر کنند و تنها وقتی به قدرت می‌رسیدند با سازوکارهای ویژه سعی می‌کنند تاوضع خود را بهبود ببخشند. لذا این ناامیدی و ضعف توان روحی و معنوی انسان را کاهش داده است. چون وقتی انسان دچار نومیدی شود، از درون شکسته می شود، این مسأله می‌طلبد که پیام و راه حل مناسبی را که اسلام صحیح و اهل بیت می‌گویند، به بشریت معرفی کنیم. اگر امام حسین(ع) امروز بودند و درد بشر امروز را نگاه می‌کردند چه می‌فرمودند؟ آیا امام حسین(ع) می‌آمدند و از این مسائل غفلت می‌کردند و فقط یک حادثه تاریخی را مطرح می‌کردند و یا فقط به مسائلی که بین گروهی از مسلمانان مربوط می‌شوند، می‌پرداختند. آنهم به نحوی که حتی در درون امت اسلامی هم مشکل را حل نمی‌کند و مشکل را تشدید می‌کند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس خاطرنشان کرد: برخی از مسائلی که می‌بینیم توسط برخی شیعیان و برخی سنی‌ها مطرح ‌می‌شود، نه تنها به درد غیر مسلمانان نمی خورد حتی در درون امت اسلامی هم ما را به اصلاح نزدیک نخواهد کرد و فقط از قبیل ریختن نفت بر آتش است. ما باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم و ببینیم برای بشر امروز مسائل اساسی چیست و با شناخت عمیقی که باید از اهل بیت(ع) داشته باشیم آن را نشر و گسترش دهیم.البته ما در این مسأله هم مشکل داریم. گاهی بنده چنین تعبیر می‌کنم که اهل بیت(ع) مانند یک مجموعه کتاب چهارده جلدی هستند که اگر شما سیزده جلد اول را به خوبی بدانید، جلد چهاردهم را حدس خواهید زد. زیرا جلد چهاردهم عصاره و حاصل آن سیزده جلد است. جلد چهاردهم هنوز به ما عرضه نشده است، اما اگر سیزده‌ جلد را بدانیم می‌توانیم بفهمیم که جلد چهاردهم چیست. حالا از این سیزده جلد، چند جلد آن را می‌دانیم. ما درخصوص امام هادی و امام عسگری چقدر می‌دانیم. حتی درخصوص امام حسین که بسیار کار کرده‌ایم باز هم فقط درخصوص چند صفحه آخر عمر ایشان می‌دانیم. این ضعف است. لذا اولا باید اهل بیت را خوب بشناسیم و دوم این‌که باید بفهمیم که اهل بیت برای بشر امروز چه پیامی دارند.

وی با اشاره به تعبیر امام رضا(ع) درخصوص احیاء امر اهل بیت(ع)، تصریح کرد: امام رضا (ع) می‌‌فرمایند؛رَحِمَ اللَّهُ امْرءاً أَحْیَا أَمَرَنَا خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند.  البته این کلمه ” امر” یک بحث مهمی در روایات اهل بیت است که اشاره به بحث ولایت و امور مربوط به حقوق اهل بیت دارد. بعد سوال می شود: امر شما چگونه احیا می شود؟ آیا امر شما با حمله به مخالفین احیا می‌شود و یا با شتم و لحن احیا می‌شود؟ با چه چیز احیا می‌شود؟ حضرت در جواب می‌فرمایند که؛ یتعلم علومنا و یعلّمها الناس علوم ما را یاد بگیرند و آن را به مردم یاد دهند و بعد می فرمایند فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند از ما تبعیت می کنند. بنابراین الان که مردم تبعیت نمی کنند معلوم می شود که مشکل اینجاست که هنوز زیبایی های کلام اهل بیت (ع) را نمی دانند، چون ما تا کنون یا درست یاد نگرفتیم و یا درست آن‌ها را معرفی نکردیم. برخی‌ها هم فکر می کنند که منظور امام رضا(ع) این بوده است که هر حدیثی از ما را بگویید. زیرا کلام اهل بیت همگی زیباست. اما منظور این است که زیبایی هایی که عموم مردم هم زیبا ببینند، بیان کنید، زیرا بعضی چیزها فی نفسه زیباست اما هر کسی درک نمی‌کند و نیازمند مقدمه و پیش شرط است. این‌جا منظور این است که ناس یعنی همان عموم مردم و با عقلیت عام و نه با عقلیت شیعی و ولایی به زیبایی‌های آن برسند.

دکترشمالی هم‌چنین افزود: اگر بتوان در بیان کلمات اهل بیت (ع) در مسائل مختلف اجتماعی، خانوادگی، فردی، دنیوی، اخروی و … دقت و پردازش نمود؛ آن وقت آن‌ها می‌گویند که اولا این کلام با فطرت جور در می‌آید، با عقل انسان جور در می‌آید و این کلام بر دل و جان انسان می‌نشیند و بعد هم می‌گویند که ما تا به حال چیزی به این خوبی نشنیده‌ بودیم. بنده گاهی به دوستان علاقمند به گفت‌وگوها و مباحث تطبیقی بیان می‌کنم که بسیار خوب است که ما روی مشترکات تأکید می‌کنیم، اما تأکید بر مشترکات هم باید به گونه‌ای باشد که نقطه امتیاز هم روشن باشد. به فرض اگر در مورد خانواده صحبت می‌کنیم، ما بگوییم که خانواده مهم است و طرف مقابل هم بگوید که خانواده مهم است، با این شرایط دوستی حاصل می‌شود، اما لاتبعونا حاصل نمی‌شود. لاتبعونا وقتی حاصل می‌شود که مشترکات بیان شود و طوری بیان شود که به دل طرف مقابل بنشیند و طرف مقابل بگوید که این حرف شما نکته‌ای دارد که ما آن را نداریم و اضافه دارد و این اضافه را از کجا آورده‌آید. در اینجا ما بگوییم که این حرف از اهل بیت (ع) است امام ماست که در اینجا می‌شود لاتبعونا.

رییس مرکز اسلامی انگلیس در مثالی یادآور شد: زمانی بنده بحثی درخصوص رحمت خدا در دانشگاهی در کانادا داشتم و راجع به رحمت خدا گفتم که رحمت خداوند در قرآن کریم فصول مختلفی دارد که یک قسمت آن بحث مغفرت است. مغفرت هم  چهار مرحله و سطح دارد. گاهی گناه فقط بخشیده می شود، گاهی هم بخشیده و هم پوشیده می شود، گاهی محو می شود و گاهی هم تبدیل سیئات به حسنات می شود. معاون آن دانشگاه به بنده گفت که من چنین چیزی را تا به حال در منابع خودمان ندیده‌ام. باید مجددا بررسی کنم. هم‌چنین یک بار جلسه‌ای در قم داشتیم که گروهی از اساتید مسیحی فلسفه آمده بودند. بنده درخصوص صفات خداوند در قرآن صحبت کردم و بیان کردم که خداوند هم شاکر است و هم شکور. یعنی خداوند بسیار شکر می‌کند. یعنی در شرایطی که انسان‌های کمی نسبت به خدا شکر می‌کنند، خدا در برابر کار بندگان بسیار شکر می‌کند. یکی از آن‌ها بیان کرد که بنده چنین مطلبی را تاکنون ندیده‌ام که خدا شکر می‌کند. خوب است که دراین خصوص بحث کنیم.