سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر
رضوانی-بخش سیاست تبیان
اوباما

 

برجام توقع آفرین است! قطاری از توقعات پشت سر توافق هسته ای وجود دارد از لغو تحریم ها تا رونق اقتصادی، از اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی تا ایستادگی بر سر اصول اما طرف مقابل هم توقعاتی نوشته  شده از جمله محدودیت هایی که از 10 تا 25 سال درباره ساخت سانتیریفیوژها، سقف غنی سازی، سایت های هسته ای  وجود دارد اما اهداف نانوشته ای نیز در این میان وجود دارد که در پس اذهان افراد و فعالیت های دولت های غربی در راستای توافق وجود دارد نقشه هایی که بعضا از گوشه و کنار رسانه ای می شوند و عجیب و غریب هستند.


در داخل برخی با نگاه سهل اندیشانه خود توقع نیل به سمت رابطه دوستانه را از مذاکرات دارند. آنها به مذاکرات به عنوان یک باب رابطه نگاه می کنند و آن را صرفا معامله ای موقت نمی دانند و اصل اعتماد به طرف مقابل را برای خود دارند دقیقا برخلاف طرف مقابل که اساس رابطه اش بر اساس عدم اعتماد وعدم سنخیت ایدئولوژیک با ایران اسلامی است. اما این توقع از برجام در خارج از مرزها گستره خاص تری پیدا می کند گاهی سیاستمداران، رسانه ها و نهادهای طرف غربی موضع گیری هایی می کنند که گویا برجام برای آنها یک تکنیک براندازی نرم است!
برجام برای طرف مقابل راهی برای جلوگیری از پیشرفت ایران در قدرت گیری های خود است آنها امید دارند هر چند موقت مانعی بر سر راه ایران بگذارند تا با خرید وقت بتوانند از مولفه های نرم دیگر برای جلوگیری از این سیر پیشرفت و مقابله با جمهوری اسلامی استفاده کنند. آنها مذاکره را راهی برای نفوذ بیشتر و تحمیل خواسته ها در غالب فرصت و ارتباط های به وجود آمده می بینند. چه بسا اگر شرایط به  آنها اجازه دهد هر جا به خواسته های خود برسند و یا راه دیگری بهتر از توافق به دست آورند زیر قول خود می زنند به همین جهت است که محکم کردن ضمانت های غربی در رفع تحریم ها و قول های طرف مقابل امری قابل اهمیت است.
استفاده ابزاری آنها از توافق را در این جمله اوباما می توان متوجه شد که گفت" اگر بتوانیم پیچ و مهره های تاسیسات هسته ای ایران را باز می کنیم" . اهانت و تهدیدی که در طول مذاکرات بارها تکرار شد اما هر چه ماجرای توافق و مذاکرات پیش می رود رسانه ها و اظهارات طرف غربی بیشتر از توقعات  و نگاه نابجای آنان به برجام پرده بر می دارد. موردی که توجه بدان ما را در استفاده از این فرصت پیش آمده بیشتر کمک می کند تا دچار آسیب ها و انحرافات نشویم و دست چدنی دشمن را در پس برخی از نرمش ها و دیپلماسی هایش ببینیم.

فشار به ایران

برجام برای طرف مقابل راهی برای جلوگیری از پیشرفت ایران در قدرت گیری های خود است آنها امید دارند هر چند موقت مانعی بر سر راه ایران بگذارند تا با خرید وقت بتوانند از مولفه های نرم دیگر برای جلوگیری از این سیر پیشرفت و مقابله با جمهوری اسلامی استفاده کنند.

فشار به ایران در پس برجام برای تاثیر در سیاست های منطقه ای ، کم رنگ کردن نقش ایران در این راستا و  باز کردن دست متحدان غرب در سیاست های خود و همسویی ایران با این جریان در بلند مدت یکی از اهداف نانوشته غرب است.المانیتور در اینباره می نویسد:  "تحلیل گران سیاست راهبردی در وزارت امور خارجه آمریکا این روزها در حال بررسی راه های تصویب توافق ایران در کنگره با هدف برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه هستند. یکی از مقامات بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا - که در برنامه ریزی سیاست گذاری ها در امور خاورمیانه مشارکت دارد- در گفت وگو با المانیتور اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از توافق ایران برای اتخاذ سیاست هایی در ارتباط با موضوعات منطقه ای استفاده کند. او گفت: «ما قصد داریم بر ایرانی ها فشار وارد کنیم تا آنها روند افزایش آشوب ها در منطقه را از طریق کمک به حزب الله و حماس متوقف کنند.»"
هافینگتون پست اما این موضع را اینگونه می نویسد: «توافق هسته ای، ایران را از رفتارهای بد کنونی اش باز خواهد داشت. ایران طی دهه ها نقش مخربی را در خلیج فارس ایفا و از رفتارهای خشونت آمیز حکومت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده است. ایران همچنین مسئولیت حمایت مالی از سازمان های تروریستی مخالف رژیم صهیونیستی همچون حماس و حزب الله را برعهده دارد."!
البته ادامه سیاست ها و دیپلماسی ایران در منطقه  از هم اکنون مهر باطلی بر این هدف غرب زده است که حتی «چارلز کراتهامر» تحلیلگر ارشد نومحافظه کار آمریکایی در اینباره می نویسد: «جدای از خرابه ناشی از آرزوهای اوباما "احیا و ازسرگیری" روابط با روسیه، به این فکر کنید که چگونه این تحولات آرزوهای اوباما درباره ایران را به مسخره می گیرد؛ آرزوهایی مبنی بر اینکه توافق هسته ای رفتار ایران را میانه رو و تعدیل خواهد کرد».

تغییر نگاه به رژیم صهیونیستی
هاموند  وزیر خارجه انگلیس در مراسم بازگشایی سفارت کشورش در ایران با این ادعا که موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی اندکی تغییر کرده است گفت که ایران را براساس اقداماتش در قبال رژیم صهیونیستی قضاوت می کنیم. وی به رادیو بی بی سی گفت «آنچه در مورد ایران اهمیت دارد رفتار ایران در قبال بازیگران منطقه چه اسرائیل و چه دیگر کشورهاست که معلوم می شود ایران دیگر تهدیدی برای آنها نیست.»
در واقع این نگاه نشان می دهد یکی از توقعات و مقاصد غرب از این ارتباط در سایه برجام تغییر نگاه ایران نسبت به غرب است تغییری که می خواهد ایران با فراموشی تاریخ گذشته و ظلم های جبهه استکبار در حق ملت ایران و همچنین با زیر پا گذاشتن ارزش های انقلاب اسلامی به رویکرد دیدگاهی و رفتاری قبل از سال 57 بر گردد کاری که فرآیند رسانه ای آن مدت ها است شروع شده است و شبکه های فارسی زبان ماهواره  به دنبال موجه سازی رژیم گذشته افتاده اند. ادعای تغییر نگاه به رژیم صهیونیستی در حالی است که رهبری در جریان مذاکرات اشاره کرده بودند که چه توافق هسته اى بشود، چه نشود؛ این را بدانید امنیّت اسرائیل تأمین نخواهد شد.(1)

تغییر سبک زندگی ایرانیان
عجیب ترین هدف از برجام را روزنامه نیویورک تایمز پرده برداری می کند. تغییر سبک زندگی ایران  در جهت اهداف غرب موردی است که این روزنامه خیلی عجولانه آن را طرح و آن را  در پی توافق هسته ای پیاده سازی شده می بیند! این قضاوت عجولانه و صراحت این روزنامه بهترین مثال از  نقشه غرب برای نفوذ از قبل برجام است.
این روزنامه بعد از مقدمات و ادعاهای قابل مناقشه خود، در اینباره می نویسد: «اما اکنون، پیرو انتخاب یک رئیس جمهور میانه رو یعنی حسن روحانی و امضای توافق هسته ای در تابستان امسال، ایرانیان به شکل فزاینده ای به خیابان ها می آیند، این بار نه برای به چالش کشیدن دولت که برای بازیافتن فضای عمومی. با وجود اینکه بسیاری شکاکان می گویند که تغییرات حداقلی بوده و در هر زمانی قابل بازگشت است، حرکات مربوط به سبک زندگی در حال گسترش به تمام کشور به نظر می رسند.»
در این گزارش، نویسنده با اشاره به برگزاری یک کنسرت موسیقی در شمال تهران به نحوه حجاب زنان حاضر در این کنسرت پرداخته و همچنین در مواضعی طنزآمیز اجرای نمایش طنز در کافه ها، تشکیل تشکل های مردم نهاد در دفاع از حقوق حیوانات و محیط زیست را مرتبط با تغییر سبک زندگی ایرانیان در راستای برجام می داند گزارشی که در حین عدم آشنایی نویسنده با محیط ایران و روند تغییرات و چرایی آنها  ناگفته ای دارد که آن چشم امید غرب به تحولاتی است که می خواهد در کنار برجام با نفوذ فرهنگی  به دست آورد.

کلام آخر

عجیب ترین توقع از برجام را روزنامه  نیویورک تایمز پرده برداری می کند. تغییر سبک زندگی ایران  در جهت اهداف غرب موردی است که این روزنامه خیلی عجولانه آن را طرح و آن را  در پی توافق هسته ای پیاده سازی شده می بیند! این قضاوت عجولانه و صراحت این روزنامه بهترین مثال از توقعات نابجا و نقشه غرب برای نفود از قبل برجام است.

در نهایت همه این تغییرات آمریکا به دنبال این است که راه های دیگری را برای مهار ایران اسلامی در طول 10 سال توافق به دست آورد راهی که برای او هزینه و و تبعات یک جنگ نظامی را نداشته باشد و بهترین این راه نفوذ و تغییر ارزش های ملت ایران و در یک کلام استحاله انقلاب اسلامی است لس آنجلس تایمز در این رابطه در گزارشی با اشاره به هشدارهای اوباما مبنی بر اینکه «هر اقدامی لازم باشد» برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب انجام می دهد، نوشته است: «با این حال، دستیاران او می گویند که هدف بلند مدت رئیس جمهور، فراهم کردن امکان حرکت ایران به سمت و سویی میانه تر و نهایتا بی نیاز کردن ایالات متحده از اعمال تحریم ، است.» روزنامه  گاردین این توقع و نقشه دشمن را اینگونه می نویسد: "پس از توافق هسته ای، تحریم های یکجانبه آمریکا چیزی را در ایران تغییر نخواهد داد.... آمریکایی ها معتقدند که تحریم های شدید این کشور عامل اولیه برای امضای توافق برنامه هسته ای ایران بوده و می توان از این ابزار برای ایجاد تغییرات دیگر در سیاست های ایران استفاده کرد". 
اما رهبر انقلاب گوشه ای از هدف و توقع غرب از مذاکرات را اینگونه بیان می دارند "مذاکره ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها میخواهند راه را برای تحمیل باز کنند.... مذاکره ی با اینها یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند، هم در زمینه ی اقتصادی، هم در زمینه ی فرهنگی، هم در زمینه های سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند."
ایشان در صحبت های چند وقت اخیر خود پیرامون نفوذ و مراقبت از آن به دولت و سایر نهادها تذکر می دهند و در راستای این تلاش ها می گویند:"در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین کننده اهداف امریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد"
دشمن عصبانی از  بر آب شدن نقشه هایش بر ضد ایران اسلامی این توقع  را دارد تا بتواند از فرصت برجام برای خود در راستای همان اهداف ضربه به جمهوری اسلامی استفاده کند و ما باید با هشیاری از توقع نامشروع غرب از برجام و اهداف نانوشته آنها و با نگاه درست به غرب و مذاکرات از فرصت برجام بهترین استفاده را در جهت تقویت و پیشرفت ایران اسلامی داشته باشیم.

پی نوشت:

1-بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین(1393/09/06)

2-دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده های آنان(1394/07/15)

3- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما (1394/07/20)