به مناسبت فرا رسیدن ماه پیروزی خون بر شمیر، ماه محرم و ایام سوگواری شهادت مولایمان امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایشان، و با توجه به وظیفه خطیر و سنگین شما دبیران پرورشی نسبت به شناخت این قیام الهی به دانش اموزان، مرکز یادگیری سایت تبیان طبق روال همیشه، متنی را ارائه نموده است که امید است در برگزاری مراسم در مدرسه، مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. دلم پر می کشد، دلم می خواهد بروم بیرون، باز امشب در هیئت چای پخش کنم، کفش های میهمانان امام حسین(ع) را مرتب کنم. نگاه می کنم به قاب عکست که دارد به من لبخند می زند. پارسال کنارم بودی، یادت هست؟ می گفتی آرزو داری مرا جای خودت ببینی. ببینی که سینی چای را به دست گرفته ام و از عزاداران پذیرایی می کنم، این را توی بیمارستان هم گفته بودی، پیش از عمل. شاید برای همین بود که کنار مزارت وقتی شانه های لرزان مادر را می فشردم تا آرام شود عهد کردم تا زمانی که می توانم و جان در بدن دارم هیئت را سر پا نگه دارم.عزاداران حسینی
کافه فرهنگ
کارت تسلیت روز عاشورا
صد نوا خیزد ز ناى نینوایت، یا حسین
به جای جای دلم جای پای توست یا حسین |
خوشـــم که حنجرهام نینوای توست یا حسین |
هـزار چشمهی اشکم اگـر دهند به چشـم |
خدا گواهست که وقف عزای توست یا حسین |
برای ارسال کارت تسلیت روز عاشورا اینجا را کلیک کنید. امام حسین (ع) فرمودهاند: کسی که گرفتاری و اندوه م?منی را برطرف کند و او را آسوده کند، خداوند گرفتاری و اندوه دنیا و آخرت را از او رفع میکند. (بحارالانوار، ج 78، ص 122) کربلا عمیقترین زخمی است که در تقویمها با سر انگشت خونین ورق میخورد و با دیدهای پر ز اشک و قلبی سرشار از اندوه همراه است. عاشورا مسلمانان واقعی را معرفی کرد و نقاب از چهرهها برداشت. عاشورا، مرحلهای دوباره برای جان گرفتن اسلام بود. عاشورا، یادآور مردان غیوری است که امر به معروف و نهی از منکر را ارج نهادند و برای جاودانه ماندن دین اسلام، جان خود را نثار کردند. عاشورا، آینهای است که تمامی مفاهیم انسانی را با ابعاد حقیقیاش در خود متجلی ساخته است. عاشورا، فقط یک روز نیست، یک حادثه نیست، عاشورا یک فرهنگ است.
علامّه سیدمحسن امین، از صاحب نظران بزرگ متأخر (1284 ـ 1371 ق)، با بررسی موقعیّت امام حسین علیه السلام به این نتیجه می رسد که تنها راهی که می توانست اسلام را از رکود و نابودی نجات دهد، اقدام به قیام و استقبال از شهادت بوده است. وی در این باره می نویسد. «به هر حال شهادت امام حسین علیه السلام ... به عنوان وسیله ای برای جاودان نگه داشتن مکتب و محکوم ساختن دشمن تنها راه حلّ منطقی عاقلانه ای بود که با توجّه به مشکلات موجود از انجام دادن آن گریزی نبود و جز آن راه دیگری وجود نداشت. با این بیان روشن می شود که چگونه امام حسین علیه السلام با فدا کردن جان خود و خاندان و فرزندان عزیزش دین جد خویش رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم را پاسداری کرد و شک نیست که جز با شهادت امام حسین علیه السلام هرگز پایه های حکومتی بنی امیه متزلزل نمی شد».عاشورا در کلام علما
علامه سیدمحسن امین
چادر مشکی تور دورزی شده ی زیبایی رو سرم کرد و دستام رو گرفت و با هم حرکت کردیم . این اولین باری بود که چادر مشکی سرم می کردم و دوست داشتم مدام خودم را در آینه نگاه کنم . در راه مادرم مثل همیشه مهربان و صبور برایم قصه می گفت ، قصه هایی که بعد ها خوب درک کردم افسانه نیست واقعیت است هرچقدر هم که تلخ باشد. مادرم اولین کسی بود که برایم از عاشورا گفت ، با همان زبان کودکانه ای که قشنگ ترین قصه های دنیا را می گفت. هنوز هم وقتی این ماه شروع می شود ناخودآگاه لباس مشکی ام را به تن می کنم . هنوز هم صدای طبل و بوی اسپند مرا می برد به روزهایی که کودکانه حسین (ع)را دوست داشتم. یکی از وظایف مهم خانواده انتقال ارزش ها به فرزندان است. ما فقط وظیفه ی نگهداری و تغذیه و پوشاک فرزندانمان را نداریم. مهم ترین چیزی که باید فرزندمان را با آن آشنا کنیم ارزش های دینی است و گل سر سبد این ارزش ها ،شناخت و در قدم بعد محبت اهل بیت علیهم السلام می باشد.من آن آقا را دوست دارم
عکس های از جنگ نرم
با توجه به مفهوم پیروزى و شکست ، به این نتیجه مى رسیم که پیروزى آن نیست که انسان از میدان نبرد سالم به در آید و یا دشمن خود را به خاک هلاکت افکند، بلکه پیروزى آن است که هدف خود را پیش ببرد و دشمن را از رسیدن به مقصود خود باز دارد. امیرالمؤمنین (ع) در این خصوص فرموده است : «ما ظفر من ظفر الاثم به ، و الغالب بالشر مغلوب» (1) کسى که گناه بر او پیروز شد، شکست مى خورد و کسى که از راه بدى بر دشمن ظفر یافت در واقع مغلوب است ». از این رو اگر چه امام حسین (ع) و یارانش پس از یک نبرد خونبار و قهرمانانه به نور عظیم شهادت رسیدند، اما آنها هدف مقدس خود را به تمام معنى از آن شهادت پر افتخار گرفتند. و هدف این بود که به تکلیف عمل شده و ماهیت حکومت ارتجاعى و ضد اسلامى اموى آشکار شود و افکار عمومى مسلمین بیدار گردد، که این هدف به خوبى انجام گرفت . رسوایى سران اموى و قاتلان امام حسین (ع) به حدى بالا گرفت که سرانجام پس از گذشت چند سال نه تنها هیچ کس از آل امیه جرأت نداشت نسبت خود را آشکار سازد بلکه بدنهاى مردگان آنها را هم از قبر بیرون کشیدند و با آتش سوزاندند . آرى، راه پیشرفت و پیروزى که داشت با سرعت فراوان براى آن دودمان کثیف در بین امت هموار مى شد، بعد از واقعه کربلا یکباره درهم ریخت و با رسوایى بسیار، بساط ابوسفیانیان برچیده گشت.
به گزارش هشترودروی خط به نقل ازشیعه آنلاین، مرتضی محسنی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در آستانة ماه محرم و ایام عزای آلالله بر آن شدیم تا به جهت تذکری برادرانه ودر عین حال خاضعانه برای جماعت ذاکر و مرثیهخوان حضرت سیدالشهداء (ع) چند سطری را نگارش و انشاء کنیم.
به همین دلیل به ذکر نمونههایى از ارقام و آمار مىپردازیم: مدت قیام امام حسین«ع»ازروز امتناع از بیعت با یزید،تا روز عاشورا 175 روزطول کشید :12 روز در مدینه ،4 ماه و 10 روزدر مکه،23 روز بین راه مکه تا کربلا و8 روز در کربلا (2 تا 10 محرم) .
منزلهایى که بین مکه تا کوفه بود و امام حسین آنها را پیمود تا به کربلا رسید18 منزلبود(معجم البلدان).
فاصله منزلها با هم سه فرسخ و گاهى پنج فرسخ بود.
منزلهاى میان کوفه تا شام 14 منزل بود که اهل بیت را در حال اسارت از آنها عبوردادند.
نامههایى که از کوفه به امام حسین «ع» در مکه رسید و او را دعوت به آمدن کردهبودند 12000نامه بود (طبق نقل شیخ مفید).
بیعت کنندگان با مسلم بن عقیل در کوفه 18000 نفر،یا 25000 نفر و یا 40000 نفرگفته شدهاست.
شهداى کربلا از اولاد ابى طالب که نامشان در زیارت ناحیه آمده است 17 نفر .
شهداى کربلا از اولاد ابى طالب که نامشان در زیارت ناحیه نیامده 13 نفر .سه نفر همکودکان بنى هاشم شهید شدند،جمعا 33 نفر .این افراد به این صورتاند :
امام حسین«ع» 1 نفر ، اولاد امام حسین 3 نفر ، اولاد على«ع» 9 نفر ،اولاد امام حسن 4 نفر ، اولاد عقیل 12 نفر ،اولاد جعفر 4 نفر.
پیش از این از گوشه و کنار و در منزلهای گوناگون، امام از زبان رهگذران و مسافران از رنگ باختن ایمان کوفیان به امام خبر داده بودند، ولی ایشان به دلیل پیمانی که با کوفیان بسته بود و به استناد بیعت هجده هزار نفری کوفیان با مسلم بن عقیل ـ که در چنین روزی امام خبر شهادتش را دریافت میکند ـ مصمم راه کوفه را در پیش گرفته بود.
ادامه مطلب...
بدون تردید یادآوری و تکرار بعضی از موضوعات در این عرصه بخصوص پرداختن به آسیبها و آفتها یک ضرورت دائمی، قطعی و اجتنابناپذیر است، به همین علت علاوه بر آنچه که در بیان و تعریف وقایع کربلا مباحثی دور از اصل آنچه که رخ داده روبرو شدهایم و از آن به عنوان تحریفات عاشوری یاد میکنیم، یا به جای بازگویی مناقب و فضایل اهل بیت علیهالسلام و ایستادگی آنها در برابر ظلم ستمگران تنها به جنبههای احساسی آن بسنده نمائیم، یا به خاطر عقبنماندن از سیاست و انجام تکالیف سیاسی به سیاست زدگی دچار میشویم و یا باغفلت این صاحب منسبان (نوکری اهلبیت علیهمالسلام) از رعایت توصیههای اخلاقی مورد تأکید با بدبینیها و ذهنیتهایی از طرف جامعه روبرو میشویم و... شاید از مهمترین آسیبها و آفتهای امروز فضای مداحی اتکا بعضی از ایشان به موضوعات مادی و حقالزحمههای دور از ذهن و هنگفت میباشد.
اگر چه شأن بسیاری از بزرگواران از این نقیصه بدور است لیکن هستند کسانی که متأسفانه در این وادی گرفتار شده و در تغافل و تجامل بسر میبرند.