سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

 

 

اگر شما هم عاشق کتاب و یا به اصطلاح کرم‌کتاب باشید، یکی از سوالاتی که ممکنه همیشه در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید این است که چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

در این مطلب قصد داریم پنج نکته کوتاه و کاربردی را با هم مرور کنیم تا به یک فرد کتاب‌خوان‌تر تبدیل شویم. در نگاه اول شاید این نکات ساده و بدیهی به نظر برسند، اما با رعایت همین نکات ساده، در طی یک بازه زمانی مثلا یک یا دو ماهه می‌توانید مشاهده کنید که تعداد صفحات بیشتری مطالعه کرده‌اید.

ادامه مطلب...

 

کتاب هنر خوب زیستن – 52 میان‌بر شگفت‌انگیز به شادکامی، ثروت و موفقیت – آخرین اثر رولف دوبلی است. نویسنده‌ای که کتاب هنر شفاف اندیشیدن او با استقبال بسیار خوبی مواجهه شده است.

روی جلد کتاب نوشته شده است: این کتاب تفکر شما را دگرگون خواهد کرد. رولف دوبلی نیز در مقدمه خود نوشته است:

می‌توانید این کتاب را به‌عنوان کتابی از فلسفه قدیم برای زندگی در قرن بیست و یکم توصیف کنید.

ادامه مطلب...

نظر

در این مطلب می‌خواهیم 5 کتابی که در سال 97 باید خواند را خدمت شما معرفی کنیم. کتاب‌هایی که حتما از خواندن آن‌ها لذت خواهید برد.

5 کتابی که در سال 97 باید خواند

حالا دیگر کم فرصت می‌‌شود کنار شومینه، خودمان را لای پتوی چاهارخانه بپیچیم و با یک لیوان شیرکاکائوی داغ به استقبال یک کتاب دلچسب برویم. اصلا گیریم که فرصت هم شد. کتاب مورد علاقه ما کدام است؟ چرا بیشتر کتابها نیمه تمام رها می‌شوند؟ قدیمیها یک مَثَل خوب دارند که می‌گوید «سخن بزرگان شنیدن ادب است». یعنی بجای اینکه لابلای هزاران کتاب بدردنخور بگردیم و دست آخر با یک کتاب نیمه تمام، تجربه کتاب خواندن را به خودمان زهر کنیم، ببینیم دیگران چه کتاب‌هایی خریده و خوانده‌اند و از آن راضی هستند. شاید فکر کنید که سلیقه همه که مثل هم نیست! اما وقتی میلیون‌ها انسان در سراسر این کره خاکی، کتابی را دوست داشته باشند، نمی‌تواند پربیراه باشد. می‌تواند؟

ادامه مطلب...

نظر

رمان قمارباز با عنوان فرعی «از یادداشت‌های یک جوان» اثری از نویسنده بزرگ روسی، فیودور داستایوسکی است که سروش حبیبی آن را از روسی ترجمه کرده است.

داستایوسکی این رمان را در شرایط خاصی نوشته است و منتقدان آن را نوعی خودزندگی‌نامه نیز تلقی می‌کنند.

معمولا وقتی اسم داستایوسکی را می‌شنویم، شاهکارهایی مانند جنایت و مکافات، ابله، شیاطین و برادران کارامازوف در ذهن ما خطور می‌کند. اما کتاب قمارباز هم در نوع خود شاهکاری بی‌مانند است.

ادامه مطلب...

نظر

کارگردان :Wes Ball

نویسندگان :T.S. NowlinJames Dashner (novel)

بازیگران :Dylan O’BrienKi Hong LeeKaya Scodelario

خلاصه داستان : قهرمان جوان داستان به نام توماس در این قسمت ماموریت می‌یابد تا به جستجوی دارویی برای درمان بیمار مهلکی به نام «فلیر» بپردازد.

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

نظر

 

 

کارگردان :Nicolai Fuglsig

نویسندگان :  Ted TallyPeter Craig

بازیگران :Chris HemsworthMichael ShannonMichael Peña

خلاصه داستان : نخستین گروه افسران شبه نظامی سیا و نیروهای ویژه آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر به افغانستان اعزام می‌شوند تا تحت رهبری یک کاپیتان جدید با یک جنگ سالار افغان همکاری کرده و طالبان را از بین ببرند.

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

نظر

 

 

کارگردان : مصطفی کیایی

نویسنده : مصطفی کیایی

بازیگران : بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، مسعود کرامتی، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، سعید چنگیزیان، خسرو احمدی، تینو صالحی، محمدحسین امیدی، کارن کیایی، باران صوفی، رضا شریف نژاد، علی گیل وری، شقایق جعفری جوزانی

خلاصه داستان : بهمن و احد، تولیدی ورشکسته‌ای در پلاسکو دارند و از دست طلبکاران و اهالی پلاسکو فراری‌اند، روز حادثه بهترین زمان برای فرار از دست آنهاست.

نظر

 

نقدی بر فیلم «آغاز» Inception :

 

 

نویسنده: علی‌یعقوبی

قصه «آغاز» به‌اندازه کافی هیجان انگیز و شگفت آور است و همه بینندگان خود را به یک‌اندازه شگفت‌زده‌ می‌کند، اما در مقام تماشاگر باید به نولان و قوه تفکر او اعتماد کنیم و بگذاریم او ما را به همان جایی ببرد که قصد دارد.‌گفته می‌شود کریستوفر نولان حدود 10 سال زمان صرف کرد تا فیلمنامه آغاز را نوشته و تکمیل کند.

images/stories/rooz/naghd/250/4-Pulp-Fiction/13-Inception/2-Inception.jpg

قصه «آغاز» به‌اندازه کافی هیجان انگیز و شگفت آور است و همه بینندگان خود را به یک‌اندازه شگفت‌زده‌ می‌کند، اما در مقام تماشاگر باید به نولان و قوه تفکر او اعتماد کنیم و بگذاریم او ما را به همان جایی ببرد که قصد دارد.‌گفته می‌شود کریستوفر نولان حدود 10 سال زمان صرف کرد تا فیلمنامه آغاز را نوشته و تکمیل کند.

ادامه مطلب...

نظر

نتیجه تصویری برای 1984

رمان  «1984» اثر جورج اورول، نویسنده بریتانیایی، حکایت فضایی خفقان آور از توتالیتاریسم است که حتی امروز نیز با خواندنش دچار شوک می‌شویم.

عناصر و مفاهیمی که در این رمان به کار رفته، برای ما مفاهیمی بیگانه نیست: دوگانه‌باوری (داشتن دو تفکر متضاد به طور همزمان)، زبان مبهم سیاسی و تبلیغاتی، پلیس اندیشه، وزارت عشق که به درد و رنج و ناامیدی می‌پردازد و هر صدای مخالفی را سرکوب می‌کند، وزارت صلح که جنگ را به عهده دارد و ماشین‌های رمان نویس که برای سرگرم نگه داشتن مردم به تولید انبوه پورنوگرافی می‌پردازند.

ادامه مطلب...

نظر

کتاب کافکا در کرانه

کتاب کافکا در کرانه رمانی از نویسنده ژاپنی، هاروکی موراکامی است که اولین بار در سال 2002 به ژاپنی و در سال 2005 به انگلیسی منتشر شد. این رمان در فهرست ده کتاب برتر سال 2005 نشریه نیویورکر قرار گرفته‌ است.

کازوئو ایشی‌گورو، برنده جایزه بوکر و همچنین برنده نوبل ادبیات 2017 درباره هاروکی موراکامی می‌گوید:

او دو سبک متمایز دارد: از یک سو سبک غریب و آشوبگرایانه و از سوی دیگر شیوه مالیخولیایی بسیار کنترل‌شده.

مهدی غبرائی در مقدمه کتاب کافکا در کرانه اشاره می‌کند که جانمایه بزرگ داستان‌های موراکامی فقدان است، اما او از مشخص کردن منبع آن سر باز می‌زند. موراکامی خود در این زمینه چنین می‌گوید:

 

این راز است. راستش نمی‌دانم این حس فقدان از کجا می‌آید. شاید بگویید باشد، خیلی چیزها را به عمرم از دست داده‌ام. مثلا دارم پیر می‌شوم و روز به روز از عمرم می‌کاهد. مدام وقت و امکاناتم را از دست می‌دهم. جوانی و جنب‌وجوش رفته – یعنی به یک معنا همه چیز. گاه حیرانم که در پی چیستم. فضای اسرارآمیز خاص خودم را در درونم دارم. این فضای تاریکی است. این پایگاهی است که هنگام نوشتن پا به آن می‌گذارم. این درِ مخصوصی برای من است. اشیای این فضا شاید همان چیزهایی باشد که در راه از دست داده‌ام. نمی‌دانم. لابد این یک جور ماتم است.

ادامه مطلب...