سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

فلسفه سینه زدن و زنجیرزدن چیست و از چه زمانی رایج شده است؟

صورت عزاداری به شکل معین مثلا در قالب سینه زنی و زنجیر زنی و ... به نحو مستقیم ریشه روایی ندارد و گویا شکل برپایی مراسم عزاداری، به خود مردم واگذار شده است تا با انطباق اصول کلی دین و راهنمایی ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین با عرف محلی، تکریم و تجلیل شایسته از ائمه معصومین (ع) بجا آورند، و راه افتادن دسته های سینه زنی از زمان آل بویه در میان شیعیان رایج گردید. در عصر صفوی نیز دسته های سینه زنی همراه با خواندن اشعار با آهنگ یک نواخت -که در سوگ امام حسین (ع) سروده شده بود- در کوچه ها و خیابان می گشتند. دراین عصر برای افزایش هیجان مردم و هر چه شکوهمندتر شدن دسته های عزاداری، نواختن طبل و کوبیدن سنج معمول گردید و ادوات جنگی -که در میدان رزم کاربرد داشت- به این گونه مجالس راه یافت. شیپورزنی، علم گردانی، حرکت دادن کتل، مورد استفاده سوگواران قرار گرفت (1).
از جمله چیزهایی که بعد از این عصر به دسته های سینه زنی اضافه شد، عبارت بود از خون آلود کردن سر و صورت با تیغ زدن و قمه زدن به فرق سر با توجه به گزارش هایی که در عصر قاجار موجود است، این عمل در آن زمان معمول و رایج بوده است.(2)

ادامه مطلب...

قمه زنی علاوه براینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (ع) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می […]

Print Friendly

قمه زنی علاوه براینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (ع) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

ادامه مطلب...

قمه زنی

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تنها خط قرمزی که در عزاداری ما عنوان شده قمه زنی است و باید از مراسم عزاداری حذف شود، گفت: هر محله یا روستا می تواند با سبک سنتی خود عزاداری کند. به گزارش فتن به نقل از شهدای ایران، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه پنجشنبه در همایش […]

ادامه مطلب...

باید زیبایی های کلام وسیره اهل بیت (ع) را به گونه ای بیان کرد که با فطرت بشر امروز ارتباط برقرار کند

وی افزود: بنابراین روش ما باید این باشد که زیبایی ‌های موجود در کلام اهل بیت را به گونه‌ای که با فطرت بشر و وجدان و دل و جان بشر ارتباط برقرار کند بگوییم و طوری هم بگوییم که شخص وقتی با دیگر مطالب مقایسه می‌کند بفهمد که اینجا یک چیز اضافه دارد. البته خود گوینده هم باید در مقام انتخاب و بیان، توجه به دیدگاه‌هایی که دراین مسأله وجود دارد را داشته باشد. مثلا بدانند که دیگر ادیان چه می‌گویند. از این رو وظیفه ما امروز نه فقط درمقابل اسلام و اهل بیت، بلکه در مقابل بشر این است که زیبایی‌های موجود در اسلام و اهل بیت را بگونه‌ای که با بشر امروز ارتباط برقرار کند و مشکل آن را برطرف کند، بیان کنیم. از هر فرصتی هم باید استفاده کنیم که امروز محرم بهترین فرصت است.

ادامه مطلب...

قمه زنی

عمل به فرهنگ حسینی بهترین شیوه تبلیغ و جذب انسان‌ها به تشیع است در عزاداری هایمان دقت کنیم/لبیک واقعی به امام حسین (ع) دست‌گیری از مظلومان و رنج‌دیدگان است لبیکی که به امام حسین (ع) می گوییم باید در هر روز و روزگاری خصوصیت ویژه متناسب با آن روز را داشته باشد شیعه اینک از […]

Print Friendly
  • عمل به فرهنگ حسینی بهترین شیوه تبلیغ و جذب انسان‌ها به تشیع است
  • ادامه مطلب...

قمه زنی

شش ماه از فعالیت سایت فتن می گذرد و در طول این مدت باوجود مشکلات بسیاری که به خاطر نقد تفکرات جریانات انحرافی ? برای فعالین این سایت بوجود آمده اما همچنان سعی داریم کاملترین و به روزترین مرجع محققین و مبلغین در زمینه نقد تفکرات فتنه انگیز باشیم. از جمله بحث هایی که با نزدیک […]

Print Friendly

شش ماه از فعالیت سایت فتن می گذرد و در طول این مدت باوجود مشکلات بسیاری که به خاطر نقد تفکرات جریانات انحرافی ? برای فعالین این سایت بوجود آمده اما همچنان سعی داریم کاملترین و به روزترین مرجع محققین و مبلغین در زمینه نقد تفکرات فتنه انگیز باشیم.


قمه زنی

از جمله بحث هایی که با نزدیک شدن به ایام محرم و عاشورای حسینی ? داغ و پرشور می‌شود «قمه زنی» است.

رابطه قمه زنی با عزاداری چیست ؟

تاریخچه قمه زنی چیست ؟

فلسفه قمه زنی چیست ؟

دلالیل موافقین و مخالفین چیست ؟

فتاوای مراجع تقلید و نظرات کارشناسان چیست ؟

و صدها سوال دیگری که این روزها بسیار زیاد مطرح می‌شود…

برحسب انجام وظیفه و درحد توان ? سعی کردیم کاملترین آرشیو علمی و مستند در این باره را جمع آوری کرده و منتشر کنیم.

 


ابراز برائت هیئات اردبیل از جریان شیرازی ها

به گزارش خبرنگار فتن از شهر اردبیل ? جمعی از هیئات و دستجات عزاداری شهر اردبیل با برگزاری یک نمایشگاه خیابانی ? از اقدامات تفرقه افکن شبکه های ماهواره ای شیعه نما ? برائت جستند. تصاویر با کیفیت به همراه فیلم جلسات به زودی در سایت فتن منتشر می شود.

ادامه مطلب...